Waarom kunnen waterstofkernen elkaar alleen dicht naderen bij een super hoge temperatuur?

Toegevoegd na 16 minuten:
Waterstofkernen fuseren alleen als ze elkaar heel dicht naderen.
Daarom vindt kernfusie alleen plaats in het binnenste van de zon. Daar is de temperatuur heel hoog, hoog genoeg, maar waarom is een zeer hoge temperatuur noodzakelijk voor de kernfusie van deze waterstofdeeltjes?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Reddie
7 jaar geleden
Wat wij temperatuur noemen is eigenlijk de snelheid van atomen, moleculen en andere deeltjes.
Omdat positieve protonen elkaar heel erg afstoten, moeten ze hééél hard op elkaar knallen om te "blijven plakken".
tinus1969
7 jaar geleden
In aanvulling op @Reddie, of om uberhaupt bij elkaar in de buurt te komen...

Antwoorden (1)

er is niet alleen een zeer hoge temperatuur nodig maar ook een enorme druk.
Waterstofkernen ( protonen eigenlijk) zijn positief geladen. daardoor stoten ze elkaar af. Dat moet dus overwonnen worden, maar fuseren is nog een overtreffende trap. Lukt dat , dan komt er een enorme hoeveelheid energie vrij.
In de zon zijn druk en temperatuur hoog genoeg, en de vrijkomende energie is zonnestraling. Onze zon is een ster en het fusieproces waarin waterstof wordt omgezet in helium gebeurt in elke ster.
Dat willen we op aarde ook best wel na doen, maar de ontwikkeling van kernfusie op aarde is al tientallen jaren bezig, en de eerste werkende fusiereactor kan ook nog 10, 20 jaar op zich laten wachten.
De combinatie van een zeer hoge temperatuur en zeer hoge druk is buitengewoon lastig.
( een ster is een waterstofklont van zulke gigantische afmetingen, dat de fusie plaats vindt door zijn eigen zwaartekracht. Jupiter bijvoorbeeld is ook een waterstofklont, maar net niet groot en zwaar genoeg om te ontsteken. Gelukkig maar anders hadden we 2 zonnen gehad, en dan waren we er niet geweest; de aarde zou dan veel te heet zijn voor vloeibaar water)