Waarom lost piepschuim op in aceton?

Wij willen een scheikunde proefje doen.
Daarvoor moeten wij piepschuim oplossen (of laten smelten, of laten reageren) met aceton.
Wij plaatsen een stukje piepschuim in een bakje met aceton. Maar wij moeten uitleggen wat daarmee gebeurd... Alleen wij kunnen dat nergens anders vinden...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.3K
Erna55
7 jaar geleden
Moet je het exeriment ook doen of alleen onderzoeken wat er gebeurd ? Piepschuim bevat veel lucht.
Wanneer je het weegt voor je experiment en dan weegt na het experiment, dan zie je wat er gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Piepschuim, ook wel polystyreenschuim genoemd, lijkt te "smelten" als het met aceton in aanraking komt. Piepschuim is een kunststof, de formule ervan is [CH2CHC6H5]n, waarin "n" een groot, geheel getal is. Een polystyreenmolecuul is in feite een ketting waarin iedere schakel uit een CH2CHC6H5-groep bestaat. Dergelijke grote moleculen worden polymeren genoemd ("poly"=veel, "merus"=deeltje). Aceton verbreekt de verbinding tussen de "schakels". Hierdoor valt het polystyreenmolecuul in feite uit elkaar. Dit "uit elkaar vallen" wordt depolymerisatie genoemd. https://www.youtube.com/watch?v=c3RNUe3Ldu8 Lijkt me een mooie uitleg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie reactie!
Weet iemand misschien ook WAAROM 'aceton de verbinding tussen de schakels verbreekt?'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://pyroforum.nl/topic/3429-aceton-piepschuim-polystyreen/ Hier wordt het door iemand tegengesproken overigens....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/371025/reactie-veroorzaakt-oplossen-piepschuim-bison
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je kan verwoorden waarom suiker of zout oplost in water, kan je dat wellicht dus ook met polystyreen(piepschuim) en aceton.
Thecis
7 jaar geleden
Het is idnerdaad gewoon oplossen. Aceton is niet sterk genoeg om te depolymeriseren. Dan moet je met grover geschut aankomen (zelfs met DMSO lost het gewoon op, DMSO wordt binnen de polymeerchemie gebruikt. Als iets écht niet wil oplossen, pak je DMSO).
tinus1969
7 jaar geleden
Volgens deze link http://chemistry.about.com/od/polymers/a/Dissolve-Styrofoam-In-Acetone.htm is er gene sprake van depolymerisatie maar slechts van oplossen 'net als suiker in water'. (http://classroom.synonym.com/acetone-styrofoam-experiment-2768.html zegt hetzelfde)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, ik ben al om, het is gewoon oplossen.

Antwoorden (1)

Piepschuim is inderdaad een polymeer. Maar het grootste gedeelte van piepschuim (polystyreen of ook wel styrofoam in het engels) is gas (98%). Daarom is het per plaat ook zo licht (en kan het goed dienen als isolatiemateriaal).

Piepschuim bestaat uit lange ketens (zoals MrTomaat al zei) [CH2CHC6H5]n. De C6H5 is een phenylgroep, zeg maar een benzeen groep (C6H6) en een etheen (C2H4). Dit wordt een lange aaneengeschakelde keten CH-C-CH-C-CH-C-CH-C-Ch-enz. Met aan elke C (niet de CH, maar de C) een C6H5 (phenyl)groep.

Aceton is een organisch oplosmiddel dat er goed organische stoffen oplost, dus stoffen die uit C en H bestaan.

Op het moment dat je piepschuim in het aceton duwt, gaat het piepschuim oplossen. Zeker de phenylgroepen (waar je er dus heeeel veel van hebt) worden goed gestabiliseerd in aceton. Het aceton vormt een "laag" om de molekulen van polystyreen heen. Dit proces noem je oplossen (inderdaad vergelijkbaar met het oplossen van zouten in water).

Echter, de ketens worden niet verbroken. Er verandert niets aan de lengte van de ketens door het oplossen. Er treedt dus geen depolymerisatie op. Daar is aceton dan weer niet sterk genoeg voor (de CH-C-CH verbindingen zijn erg sterk en stabiel). Hoe zie je dit? Op het moment dat je piepschuim is opgelost en je pakt een spatel, kan je een drap opgelost piepschuim er uit halen. En als je heel goed bent, kan je er echt hele lange draden mee trekken!

Maar in basis, het is gewoon oplossen zoals alles oplost. Verbindingen worden niet verbroken. Het gas wat in het piepschuim zit komt vrij, het volume wordt meer dan 50x verkleind.
Thecis
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Fantastisch antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
welke bronnen heeft u gebruikt om tot dit antwoord te komen als ik vragen mag?
Thecis
7 jaar geleden
@koningarthur
https://en.wikipedia.org/wiki/Polystyrene
+ 5 jaar universitaire opleiding scheikunde.