Wat gebeurt er als iemand in het ISS een blikje cola opentrekt en wil opdrinken?

erotisi
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Zie:
https://www.quora.com/Has-anyone-ever-opened-a-beer-or-soda-bottle-or-can-in-space-or-in-a-vacuum-What-happens
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niks, bijzonders zolang er maar de druk heerst die bij het maken ook heerste. Zou ik gokken. Een veel gekker effect zie je al als je de berg op gaat met wintersport en een zak chips in je rugzak, dan verandert de druk namelijk. Het opdrinken zal hetzelfde gaan als water/sinaasappelsap. Uit het blik zweven druppels met vocht die je op kan slurpen. Of je laat het in het blikje en slurpt het er zo uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah het verschil in zwaartekracht zorgt voor andere effecten.

Antwoorden (1)

De Cola in het blikje staat onder druk. Dat weet iedereen die wel eens blikje Cola heeft open gemaakt.
In het ISS zal er dus Cola ontsnappen, die zich door de altijd aanwezige luchtbewegingen door het ISS zal verspreiden, en aldaar allerlei plakkerige substantie aan toetsen zal hechten. Met mogelijk als effekt dat apparatuur onklaar zal raken.

Dit alles in tegenspraak met het verhaal van
Robert Frost (link van SimonV).

Hij stelt dat er geen CO2 bel boven de Cola zal zitten bij gebrek aan zwaartekracht.
Dit is een fabeltje. Een blikje Cola is nooit voor 100% gevuld, en er moet zich dus altijd ergens een opeenhoping van CO2 bevinden.
Zijn claim dat "we have tested" moet dus een leugen zijn.
Dat ze het met Gola en Pepsi hebben getest is daar een duidelijke aanwijzing voor.
Cola en Pepsi verschillen hooguit in smaak, en niet in gedrag in de ruimte, dus geen enkele reden om beide mee te nemen.

Overigens is er van "drinken" geen sprake bij gewichtloosheid, zoals ook talloze filmpjes laten zien.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.space.com/12120-weird-nasa-space-shuttle-cargo-mementos.html http://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/the-cola-wars-smear-campaigns-in-space-27520139/?no-ist En anders mag je deze niet geloven:
http://www.nasa.gov/audience/foreducators/5-8/features/F_Carbonated_Beverages_Space.html Cola en Pepsi verschillen hooguit in smaak, en niet in gedrag in de ruimte, dus geen enkele reden om beide mee te nemen. Geld.
erotisi
7 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid. Denk jij dat de cola wel of niet in het blikje blijft, als dit gewoon rechtop wordt bewaard. Het zou kunnen dat jij en R. het over iets anders hebben wat betreft de opeenhoping van CO2. Hij bedoelt misschien dat na opening de bubbels veel meer in de cola blijft omdat de bubbels door de micro zwaartekracht niet meer omhoog worden geduwd.
Maar misschien heb jij het over de opeenhoping voordat het blikje wordt geopend, en dat kan natuurlijk omdat het blikje inderdaad niet voor 100% gevuld is en dus een deel CO2 gas zijn bovenin. Op zich kan ik me wel voorstellen dat de bubbels veel meer in de cola blijven door verminderde zwaartekracht. Maar anderzijds denk ik dan of die bubbels ook niet door hun ontstaan een grotere snelheid krijgen waardoor ze ook meer ontsnappen ipv dat dat alleen gebeurt door de zwaartekracht.
Thecis
7 jaar geleden
de bubbels blijven in de cola zitten door oplosbaarheid. Een grote factor daarin is de atmosferische druk. Die is in het ISS normaal. De bubbels blijven er echt niet in zitten doordat er zwaartekracht is....