waaruit bestaat een atoom?

ik bedoel wat zit er in een atoom en zit er in die dingen die in een atoom zitten dan ook nog weer andere dingen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
Erna55
7 jaar geleden
Heb je al op internet gekeken ?
Bijv. http://wikikids.nl/Atoom
http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/atomen.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja maar misschien zijn er mensen die er nog meer over weten

Antwoorden (1)

Een atoom is van ieder scheikundig element de kleinste nog als zodanig herkenbare bouwsteen. Weliswaar bestaan de atomen op hun beurt uit nog kleinere elementaire deeltjes, zoals quarks, maar deze hebben niet de eigenschappen van het betrokken element.

Een atoom bestaat uit een uiterst kleine, positief geladen atoomkern, die is opgebouwd uit protonen, positief geladen deeltjes, en neutronen (niet geladen), met daaromheen een wolk van elektronen, die negatief geladen zijn. De elektronenwolk blijft rondom de kern zitten door de elektrische aantrekking tussen de positief geladen kern en de negatief geladen elektronen, kernbinding genoemd.

Een atoom is onvoorstelbaar klein; er gaan meer atomen in een glas water, dan er glazen water in alle oceanen op aarde gaan.

Kijk voor meer infomatie en duidelijke afbeeldingen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Atoom.
7 jaar geleden
jc54
7 jaar geleden
Heb vroeger geleerd dat een molecuul het kleinste deeltje van een stof is, dat nog de eigenschappen van die stof bevat. molecuul
Webdefinities
Een molecuul of molecule is het kleinste deeltje van een moleculaire stof dat nog de chemische eigenschappen van die stof bezit. Wanneer een molecuul opgedeeld zou worden in nog kleinere deeltjes zouden de chemische eigenschappen veranderen. ...
Antoni
7 jaar geleden
Ja, wat je schrijft, klopt. Op de Wikipedia-pagina staat het een beetje verwarrend vermeld.