Klopt het dat de reductor oxideert?

Hallo,

In mijn boek staat dat je opofferingsmetaal kunt gebruiken om ijzer te beschermen tegen roesten (oxideren). Mijn aantekeningen hierbij zeggen dat er hiervoor een sterkere reductor nodig is dan ijzer en dat deze sterkere reductor vervolgens oxideert in plaats van het ijzer.

Misschien heb ik het verkeerd opgeschreven of begrijp ik het nu verkeerd, maar hoe kan de reductor nou oxideren? Of is oxideren helemaal niet het werkwoord van oxidator? Zou iemand mij dit duidelijk kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bij een redoxreactie zijn een reductor (elektrondonor) en een oxidator (elektronacceptor) betrokken.

De reductor wordt geoxideerd door de oxidator.

Als ijzer gegalvaniseerd wordt dan wordt dat ijzer negatief geladen als kathode.

Het beschermlaagje is aanwezig als zoutoplossing (bijv.ZnCl2 als Zn en Cl2) bestaande uit ionen.

De positieve ionen zijn hier de reductoren bijv zink Zn+ die op het ijzer gaan zitten.

Die Zn+ ionen hebben hun elektronen bijv. afgestaan aan het Chloor atoom wat negatief is geworden. Het chlooratoom heeft het zinkatoom geoxideerd.

Zink als reductor van de zoutoplossing is een sterkere reductor dan ijzer. Als het ijzer nu zou willen gaan roesten dan zorgt het zinkomhulsel ervoor dat vooral het zink oxideert. Het staat dus zijn elektronen af aan bijv. zuurstof en is daarmee een reductor en het zuurstof de oxidator.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Galvaniseren
https://nl.wikipedia.org/wiki/Redoxreactie

Toegevoegd na 5 minuten:
Het klopt dus dat de reductor oxideert.
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!