Wanneer gebruik je klassieke mechanica en wanneer relativistische mechanica?

Op school zijn we bezig met Einsteins relativiteitstheorie. Het boek is alleen onduidelijk over wanneer je klassieke mechanica moet gebruiken en wanneer relativistische mechanica. Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Erna55
8 jaar geleden
Op welke school en in welke klas zit je ?

Antwoorden (1)

Je gebruikt de klassieke mechanica als de snelheden ver onder de lichtsnelheid (c) liggen van zo'n 300.000km/s.
Maar als de snelheden van de lichtsnelheid benaderd gebruik je de relativistische mechanica.

Bijv. als je de snelheden wil optellen van rijdende auto's gebruik je de klassieke. En als je de snelheid van bij. neutrino's of muonen wilt uitrekenen gebruik je de relatieve.

Toegevoegd na 4 minuten:
Echt een grens is niet definitief te trekken, maar ligt eraan hoe precies je de uitkomst wilt hebben. Maar ook met lage snelheden kun je de relativistische toepassen, maar dan krijg je vaak uitkomsten zoals 49,99999999. Terwijl de eenvoudigere klassieke een uitkomst van 50 zal geven niet echt de moeite waard dus, tenzij je echt belangrijk vind om het toch zo precies te hebben
erotisi