Als ik een warm bad laat staan nadat ik klaar ben, wordt het huis dan warmer of kouder?

Al een tijd lang laat ik een warm bad staan (niet gelijk laten leeglopen) nadat ik ermee klaar ben, ik laat het eerst helemaal afkoelen zodat het het huis opwarmt. Want er zit best veel energie in zoveel warm water. Ik dacht dat dat dus scheelt in het energieverbruik.

Welnu ik sprak met mijn broer en hij zei dat dit niet waar is, omdat het warme bad de lucht in huis nat maakt, en een nat huis is lastiger om op te warmen (volgens hem).

Ik was niet direct overtuigd van zijn stelling omdat als je mijn huis bekijkt als gesloten systeem, gaat er niet meer of minder warmte weg uit huis als er meer vocht in binnenshuis is. Ook is het water dat de lucht ingaat warm, vanwege het warme bad, en dat vocht hoeft dus niet opgewarmd te worden.

Ik geloof wel dat als je broze muren hebt die vol met vocht van buitenaf zitten, dat dat lastiger op te warmen is. Maar dat is niet het geval bij mij

Nou ik hoor graag wat jullie experts ervan denken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K
Reddie
8 jaar geleden
Ik ben het met je eens over dat gesloten systeem.
De warmte zal in eerste instantie gaan zitten in de waterdamp. Maar als die condenseert komt die warmte weer vrij.
Er gaat inderdaad wel de nodige energie zitten in het opwarmen van het water. Maar als je dat over het hele huis verdeelt stelt het misschien niet zoveel voor.
Amadea
8 jaar geleden
Ik denk dat een huis alleen warmer kan worden door warm water wanneer dat door de radiatoren stroomt. Maar niet als het alleen in een kuip in de badkamer en tevens steeds meer afgekoeld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea En waar dacht je dan dat de warmte van dat bad heen gaat? Radiatoren zijn er omdat het effectiever (sneller) de warmte kwijtraakt en omdat er dan dus geen vocht het huis intrekt.

Het beste antwoord

Het water in je bad is warmer dan de rest van je huis. Wanneer het afkoelt zal het warme water dus energie (=warmte) afstaan aan de omgeving; die omgeving warmt dus op.

Een deel van het badwater zal verdampen en in (de muren van) je huis gaan zitten.

Water is een stof die veel energie op moet nemen voordat ze één graad warmer zal worden. Andersom geeft water ook veel energie af voordat ze één graad is afgekoeld. (Lees: water heeft een hoge temperatuurcoëfficiënt)

De waterdamp zal in eerste instantie nog warm zijn. Bij het afkoelen verwarmt het (mede) je huis.
Maar eenmaal afgekoeld kost het je extra stookkosten om dat koude water op temperatuur te houden.

Maar je huis is géén gesloten systeem. Waterdamp zal afgevoerd worden en ook zal er (koude) frisse lucht aangevoerd worden. De invloed van de waterdamp van je bad zal gering zijn en verdwijnen in alle andere factoren.

Voor je energierekening zal een warm bad af laten koelen een positieve bijdrage zijn, MITS je een eenmaal afgekoeld bad ook onmiddellijk leeg laat lopen !!! (Anders moet ook dat badwater door je verwarming op temperatuur gehouden worden)

Voor de invloed is op de vochtigheid in je huis, en daarmee de schimmelvorming, en daarmee je gezondheid, dat is iets wat je proefondervindelijk vast moet stellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik laat inderdaad het bad gelijk leeglopen na afkoelen en de deur van de badkamer staat open dus er is genoeg luchtverkeer. Ik zal het dus blijven doen zoals nu en ook mijn broer vertellen wat u hebt gezegd

Andere antwoorden (1)

Het klopt dat een vochtige ruimte moeilijker op te warmen is.
Verder zal dat bad hooguit de badkamer zelf wat warmer houden en dan nog in de buurt van het bad. De meeste warmte zal opgenomen worden door het bad zelf, want dat heeft het beste contact met het water. De lucht boven het water zal ook iets opgewarmd worden, maar de meeste warmte zal blijven hangen omdat die lucht niet in beweging is. De waterdamp zal ook voornamelijk in de badkamer blijven en als die damp niet weg kan heb je meer kans op schimmel in de badkamer, dan een lagere energierekening
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"De meeste warmte zal opgenomen worden door het bad zelf," En? Het bad zal daarna weer de warmte afgeven aan de omgeving.