Rubber zolen versus gevulkaniseerde zolen waar zit het verschil?

Je hebt schoenen specifiek met een gevulkaniseerde zool. maar is het niet zo dat alle rubber gevulkaniseerd is? Of is dat alleen bij natuurlijk rubber.

Gevulkaniseerde zolen zijn over het algemeen vrij zacht en flexibel maar je kunt ook kei hard gevulkaniseerd rubber maken. En volens mij zijn er ook zachte synthetische rubbers

Hebben gewone rubber zolen een heel andere productie of is het alleen en andere manier van vulkaniseren?

Ik begrijp het vulkanisatie proces maar kan nergens vindenken Hoe gewone rubber schoenen gemaakt worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Ongevulkaniseerde rubber is zacht en plastisch.
Als ongevulkaniseerde rubber wordt vervormd komt hij niet helemaal in zijn oorspronkelijke vorm terug.

Door vulkaniseren wordt de rubber harder en hij verandert van plastisch in elastisch waarmee beide nadelen wordt opgeheven.

Zowel natuurlijke rubber als synthetische rubber worden gevulkaniseerd.

Bij de productie van synthetische rubbers maak je lange moleculen.
Door vulkanisatie worden die moleculen in de breedte, onderling verbonden,

In Bron1 wordt bevestigd dat EPDM rubber wordt gevulkaniseerd.

Alle rubberzolen zijn gemaakt van gevulkaniseerde rubber, anders zouden ze te zacht zijn en niet voldoende elastisch. Waardoor ze vlug zouden slijten en de zool een vreemde gebogen vorm zou krijgen.

Door meer of minder zwavel aan rubber toe te voegen kan men de mate van elasticiteit en de hardheid/elasticiteit van de rubber beïnvloeden.

Het is dus alleen de manier van vulkaniseren die de elasticiteit van de zool bepaalt.
Edraket