Gaat een lichtstraal recht omlaag op een varend schip?

Stel je schijnt vanuit de mast een laserstraal naar het dek van een schip. Zal het dan uitmaken of het schip vaart of stil ligt?

Gezien vanuit iemand die dus op het dek staat. Want iemand aan vaste wal zal door tijdsdilatatie wel een verschil opmerken.

En als je een bal naar beneden gooit zal hij ook recht naar beneden vallen. Hierdoor kwam men er vroeger niet achter dat de aarde toch kon draaien. Maar omdat de bal een snelheid meekrijgt gelijk aan die van het schip zal de bal toch recht omlaag gaan.
Maar licht kan niet versneld worden door er tegen aan te duwen door de snelheid van het schip. Dus je zou denken dat het schuin gaat. Toch blijkt het recht omlaag te gaan denk ik. Maar is dat wel zo, en vooral hoe werkt dat?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, een lichtstraal gaat recht omlaag op een varend schip. De lichtstraal volgt de lijn van de zwaartekracht, waardoor de lichtstraal recht omlaag gaat, ongeacht de beweging van het schip.
Bronnen:
5 maanden geleden