wat betekent E = mc²?

Ik moet een spreekbeurt maken over een bekende persoon uit de geschiedenis en ik koos Albert Einstein. Ik vond de relativiteitstheorie en de formule E = mc². Maar wat betekent dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
fremar
8 jaar geleden
http://www.arendlandman.nl/2015/09/wat-betekent-e-mc2-de-beroemde-uit-de-relativiteitstheorie-formule-van-albert-einstein/
erotisi
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/18279/makkelijk-mogelijke-manier-principe-mc2

Antwoorden (1)

Wij lezen dit als: “E is gelijk aan m maal c kwadraat”.

 Het betekent dat je, als je een bepaalde hoeveelheid stof neemt en die in energie omzet, kunt berekenen hoeveel energie je krijgt door het aantal kilo’s dat verdwijnt (dat hebben we aangeduid met m – massa) te vermenigvuldigen met een bepaald getal dat altijd hetzelfde is (dit hebben we aangeduid met c2). Als je energie in stof omzet, zal dezelfde formule je vertellen hoeveel massa je krijgt in ruil voor je energie.

Einstein zei niet alleen maar dat dit zou gebeuren als het kon gebeuren. Hij zei dat het werkelijk gebeurt. De natuurkundigen wisten al dat energie in stof kan worden opgeslagen en er weer uit kan worden gehaald, maar ze meenden dat dit de hoeveelheid stof niet deed veranderen.

Volgens de theorie van Einstein neemt energie die in stof is opgeslagen, de vorm aan van een beetje extra massa; als de energie wordt vrijgemaakt, gaat de massa terug naar wat zij oorspronkelijk was. Met andere woorden: in plaats van een wet van behoud van energie en een afzonderlijke wet van het behoud van massa, kregen we toen één wet: de wet van het behoud van massa-en-energie.

En zo kwam men tot een heel vreemd idee. Het waren geen bepaald kleine hoeveelheden energie die in massa konden veranderen of omgekeerd. Als we de manier maar kenden, zouden we iedere massa in energie kunnen veranderen.

Vele jaren kwam men niet verder. De geleerden vonden het al meer dan genoeg dat zij een nieuwe theorie hadden waardoor zij dingen konden berekenen die zij niet met instrumenten konden meten, en die verschillende feiten verklaarde die zij vroeger nooit begrepen hadden. De meesten schonken geen aandacht aan de letter c in de beroemde vergelijking.
Nu stelt c in de theorie van Einstein de snelheid van het licht voor. Het licht gaat met een snelheid van 300.000 kilometer per seconde. De uitdrukking c2 (“c kwadraat”) betekent: de snelheid van het licht vermenigvuldigd met zichzelf. Dit geeft ons een enorm groot getal : 90.000.000.000.
Als we nu gaan rekenen en dit getal gebruiken, zullen we zien dat we uit een heel klein beetje massa een enorme hoeveelheid energie krijgen. Als we maar wisten hoe. Het blijkt hier te gaan om atoomenergie. Dat is de energie die vrijkomt bij het samensmelten of splitsen van atoomkernen."

Toegevoegd na 2 minuten:
Tip: lees de tekst in de bron, die was iets te lang om volledig over te nemen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt