Waarom gaat de bliksem van de aarde naar de wolken terwijl de elektronen van de wolken naar de aarde gaan?

Aan de bliksem gaat vaak een voorontlading aan vooraf. De (negatieve) lading schuift af en toe iets verder op in het geleidende kanaal, waarbij dat kanaal telkens iets oplicht. De daalsnelheid van de voorontlading is 'slechts' zo'n 1500 kilometer per seconde.

De hoofdontlading zorgt voor de bliksem die we meestal waarnemen (die lijkt van de wolken naar de aarde te gaan, maar in werkelijkheid niet). Na de voorontlading vult deze sterke stroom het hele kanaal. Men noemt dit de hoofdontlading of soms ook wel de 'terugslag' (return stroke).

Dit verschijnsel, dat met hevig oplichten gepaard gaat, verplaatst zich met ca. 100.000 tot 150.000 km/s van de aarde naar de wolk.In deze situatie bewegen de elektronen omlaag en in ons spraakgebruik wordt dan de stroomrichting omhoog gerekend. De elektrische stroom loopt immers van plus naar min, tegengesteld aan de elektronen.

Maar de vraag is nu hoe elektronen die van boven komen een lichtflits geeft die van onder naar boven gaat?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem

erotisi
8 jaar geleden
1.6K
grasmaaier
8 jaar geleden
Het gaat niet altijd van de aarde naar de wolken. Het gebeurt ook andersom. Het ligt er maar aan welke kant meer positief is dan de andere.
In de praktijk is het wel vaker van de aarde naar boven.

Antwoorden (1)

Men wist vroeger nog niet hoe het precies zat met die elektronen. Toch moesten wetenschappers de richting waarin de stroom gaat bepalen. Ze hadden afgesproken dat stroom van plus naar min gaat. Hierop werden alle andere regels die met elektriciteit te maken hebben gebaseerd. Later, toen mensen er achter kwamen dat elektriciteit met negatief geladen deeltjes werkt die van min naar plus gaan, werd de stroomrichting niet aangepast (waarschijnlijk omdat je dan ook al die regels moet aanpassen en men was al gewend geraakt aan dat stroom van plus naar min gaat). Daarom, als wolken negatief geladen zijn ten opzichte van aarde en de elektronen dus van wolken naar aarde gaan, gaat stroom van aarde naar wolken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ja dat wist ik al, en staat al min of meer in de vraag. Maar waardoor creëert een omlaag gaande stroom elektronen een naar boven gaande lichtflits?
Thecis
8 jaar geleden
@erotisi De flits die je ziet volgt gewoon de elektronen. Die gaan in dezelfde richting. Wat je ziet is namelijk de plasma vorming door de temperatuur van de stroom elektronen.
erotisi
8 jaar geleden
@Thecis
Je zegt dat de elektronen in dezelfde richting gaan als de flits maar als ik het goed heb gelezen is dat niet zo. Wel de stroom zoals pi heeft uiteengezet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij praten over elektrische stroom en niet over de flits. Elektrische stroom en elektronen stroom zijn zelfde ding, maar hebben een tegengestelde aan elkaar richting. (Waarom? --> zie mijn antwoord) De flits gaat wel gewoon met de elektronen mee.
erotisi
8 jaar geleden
Jij zegt dat elektronen van de wolken naar de aarde gaat, dat klopt wel maar de felste lichtflits, dus de echte bliksem, die gaat van de aarde naar de wolken. Dus de elektronen gaan niet met de flits mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie nu mijn fout. Het is blijkbaar zo dat ontlading de zelfde richting heeft als de stroomrichting. Elektronen gaan wel van wolken naar arde --> stroom gaat van aarde naar wolken --> hoofdontlading gaat van aarde naar wolken --> bliksem (=hoofdontlading) gaat van aarde naar wolken. Waarom gaat hoofdontlading met de stroom mee en niet met de elektronen? Weer zo'n verwarrende afspraak