Zijn TL-buizen gevaarlijk?

En dan heb ik het met name over de straling...

7 antwoorden, maar niemand heeft het over waar ik op doel, ik heb wel eens gelezen dat tl-buizen en spaarlampen straling uitzenden, en dat dit bij langdurig gebruik effect kan hebben....

Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

TL buizen werken door het uitzenden van UV straling. Dit wordt bewerkstelligd door een hoge spanning door wat kwikdamp onder lage druk te jagen. Dan krijg je een soort plasma die straling uitzendt. Kwik heeft als eigenschap dat wanneer het in plasmatoestand is, het UV staling uitzendt. Deze straling raakt de witte fosfor laag aan de binnenkant van de buis. Door de hoog energetische UV straling gaat de fosfor opgloeien. Deze omzetting is natuurlijk niet 100% efficiënt. Er zal dus wat UV straling uitlekken. In gewone TL buizen bedoeld voor huis en kantoor is dit helemaal niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In de tl buis word de zuurstof vervangen door een gas. In tl buizen een kwik gas. Als de buis breekt zou ik je het niet aanbevelen om de damp in te ademen. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gas verspreidt wel zeer snel en je moet aardig je best doen daar genoeg van in te ademen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Asbest in stukken slijpen was "vroeger" ook geen probleem zolang je het maar bij een half dak hield en in de open lucht deed. Ik ga zulke dampen, stoffen, deeltjes liever uit de weg dan een "kleine onschadelijke" hoeveelheid binnen te krijgen. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is een punt! :)
Alles is gevaarlijk het hangt er van af wat je er mee doet.

Theoretisch zouden ze kunnen breken en het glas je ernstig verwonden. Er zijn meer scenario's te bedenken.

Maar ik durf te stellen dat TL buizen relatief veilig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Firefox;

Alleen bij inwendig gebruik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb tijd terug door een idiote actie van een klasgenoot een glasscherf van een tl-buis in mijn rug gekregen. Ik was helemaal wit, want schijnbaar zit er een of ander poeder in.. Met de snee ben ik naar de dokter gegaan. Deze verzekerde mij dat het niet echt kwaad kon (het poeder dus). Door het glas ben ik 'gewond' geraakt. Dus ja het ligt er aan hoe je het bekijkt. Het poeder is zeker geen gezond spul, ik zou het niet eten. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je ze verkeerd gebruikt wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet niet of je The Phantom Menace gezien hebt. Lijkt me dat dat het gevaar van TL buizen voldoende onderstreept.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, in hoeverre gevaarlijk. Zoals reeds aangegeven zijn ze niet gezond bij inwendig gebruik of als de glasscherven in je rug, been of gezicht blijven hangen. Daar zou je het licht zelf nog aan toe kunnen voegen; het licht van een TL-lamp flikkert. Heeft dit invloed op je gezondheid?