regenwater opvangen en opvoeren zonder pomp mogelijk/doenbaar?

Ik heb een vijver van enkele duizenden liters, die ik elke maand leeg laat lopen en dan nieuw kraantjeswater in doe. Water wordt steeds duurder, dus dacht ik iets met regenwater te doen.
Zie schets:
Ik zou dus het regenwater dat op mijn dak valt via de goot willen opvangen door dit in een darm van 4cm diameter te laten gaan.
Deze darm ligt dan een stuk onder de grond en gaat naar een watervat van 1000 liter dat 20cm boven de grond staat. Dit vat is 1m hoog.
Het water dat dus via de goot in deze darm valt moet dus de hele afstand afleggen naar het watervat en daar 1m omhoog gaan en dan in het watervat vallen.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Als ik het goed zie, zal eerst de darm helemaal opgevuld worden als het regent, tot dat het aan het hoogste punt in de darm komt (net boven het watervat, en als het dan nog meer regent moet het water in het watervat vallen.

Mijn vraag: gaat dit werken? Zal het watervat vanzelf gevuld worden als het regent? (wil het graag weten voor ik de werken ga uitvoeren)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.2K
Erna55
8 jaar geleden
Om welke reden wil je elke maand het water verversen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een eendenvijver en die maken het water vuil met hun uitwerpselen, dus moet ververst worden want het is een vijver met rubberfolie onderaan (dus geen zelfreinigende vijver).
Ritsuka
8 jaar geleden
iets met een filter kan niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee dat is erg veel werk en te duur.
Graag "on topic" reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met elke maand verversen krijg je volgens mij nooit een goed leefklimaat in je vijver, en elke maand legen lijkt me beduidend meer werk en duurder dan investeren in een goede pomp / filtersysteem. Je kunt ook proberen de eenden uit je vijver te houden natuurlijk ;-) Hier staan wellicht goede tips, al heb je die link vermoedelijk al eens gezien http://www.eend.net/eendenvijver/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, ik heb al 30 jaar eenden en ben lid van verschillende verenigingen, dus jij weet het natuurlijk beter... Zoals gevraagd graag ON TOPIC!
dus een antwoord op mijn water-hevel vraag.
Dank u.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat niet werken. Je kan beter twee tonnen op het dak zetten met een kraan eraan en dan de zwaartekracht het werk laten doen. Iets van 20 jaar geleden had ik een hele installatie voor 2e-klaswater op mijn dak staan (regenwater voor niet consumptieve doeleinden). De eerste keer dat die tonnen vol kwamen te staan donderden ze wel door het dak maar na een dakversteviging ging het prima!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik het (beter) wist, gaf ik wel antwoord. Al zegt mijn gevoel dat je zo onmogelijk voldoende druk kunt krijgen om het water omhoog te krijgen. En aan de vraag is beslist niet te zien of het om een zeer ervaren iemand gaat ; eerder kreeg ik de indruk dat een enthousiast amateur het na een paar keer wel zat is maandelijks de vijver te verversen, en nu een betere maar "gratis" oplossing zoekt. Die komen we op GV wel vaker tegen.
Z512099
8 jaar geleden
Ik denk dat het niet gaat werken, bij regenval stroomt uw dakgoot over, er zal wel "iets" in de vijver komen, maar het gaat hier dus wel om enkele duizend liters !
Het water dat van het grote dak én verandadak komt, zal zo'n groot debiet hebben, uw darm van 4 cm kan dat niet aan.
U krijgt uw vijver nooit vol...zelfs nog niet halfvol, misschien een paar 100 liter.
Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
denk je? in dat geval kan ik beter regenpijpen van 9cm leggen.
Alhoewel door de druk gaat het debiet toch voldoende zijn?
Het is de bedoeling van elke maand een vol vat te hebben. met wat het in België regent zou dat goed te doen moeten zijn.
Is wel vrij belangrijk natuurlijk dat ik de darm achteraf niet moet vervangen door buizen.
Z512099
8 jaar geleden
Ik zie dat hoogte van vijver en dakgoot weinig verschilt en dat op het einde de buis of pijp nog eens naar boven gaat + dat het traject dat het regenwater moet afleggen zeer lang is, wat volgens mij veel drukverlies veroorzaakt.
Het zijn bedenkingen, daarom geen antwoord, het beste kunt u bij een tuin-vijvercentrum informeren ( de Hofleverancier in Ekeren bijv. ), die weten wat af van buizen en water en vijvers.
Dit om nutteloze kosten te voorkomen...
Z512099
8 jaar geleden
Correctie: vijver moet watervat zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zal eens horen bij die mensen in Ekeren. Alhoewel dat ik twijfel of die daar een eerlijk antwoord gaan op geven.
Iemand moet dat toch bij benadering kunnen berekenen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die waterslang, 4 cm, is dat binnen- of buitendiameter
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geen idee is dunwandig dus veel verschil maakt het niet uit denk ik.
Waarom? Kan jij het berekenen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee? Meet dan eens,
Z512099
8 jaar geleden
En als je nu eens het regenwater via dakgoot en regenpijp rechtstreeks in het watervat of twee stuurt ( dat dan tegen de veranda staat ).
Dus zonder dat meterslange buizenstelsel ertussen, beneden water aftappen met darm, vijver moet wel lager liggen voor het heveleffect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Fader: wat doet dat er toe? ga je het berekenen (vroeg ik eerder al, je antwoordde niet...)
Ga er van uit dat het 4cm diameter is. @Z: ja dat zou ik wel doen als dat enigszins kon, is het beste, maar zo'n wit vat naast je huis in de tuin is niet meteen wat mijn vrouw zal mooivinden...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga niets berekenen. Als je darm een buitendiameter heeft van 4 cm is hij veel te nauw. 4 cm binnendiameter is redelijk, doch je darm gaat na een tijd dichtslibben, zand hou je aan je afvoer niet tegen. Wees creatief en maak het mooi voor je vrouw. Werk je vat weg met een houten schutsel bvb. Daar kan je nog bloembakken aanhangen. Zo kan je het naast de veranda plaatsen, zoals -Z- voorstelde. Zo ben je van de meeste rompslomp vanaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee dat is echt geen optie in mijn geval. Anders stond het er al.

Het beste antwoord

Ja dit werkt, zonder problemen.
Bij regen wordt eerst de leiding gevuld.
De regen die daarna de leiding inloopt vult het vat.
Als de regen ophoudt blijft de U-leiding vol water staan, maar dat is geen probleem.
Bij de volgende regenbui loopt het water aan de ene kant de "U" in en aan de andere kant er uit, richting opvangvat.
Edraket
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja dat leek me dus ook, principe van communicerende vaten he.
Tnx om te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord is juist, let wel op dat de leiding geheel lek vrij is, maar das logisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oja, het water stroom onder lage druk, dat betekend dat vuil enz op de leiding bodem blijft liggen, dus goet filteren voor het regenwater in dr pijp stroomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
goeie tip - moet ik idd ergens bekijken waar/hoe ik het vuil eruit hou. Gaat toch beperkt blijven denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vuil eruit houden kan door een zwanenhals te plaatsen in je regenpijp vlak onder het dak. Of een klein bakje onder de goot waarin de pijp niet aansluit op de bodem van dat bakje maar een paar cm hoger. Wel dat bakje regelmatig schoonmaken.
Op internet zoeken naar bv "straatkolk".
Grof vuil, bladeren ed, door een fijn gaas boven op de pijp blokkeren.
Denk er wel aan dat in je 1000 liter vat ook bacterie, en algen groei kan optreden.Regenwater is niet ontsmet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ok.
Wat denk jij van die reactie dat het debiet niet groot genoeg is over die afstand en dan nog omhoog een stuk? Maakt het veel verschil of ik een 4cm darm of 9cm buis leg?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al is het darmpje maar één cm dik, het zal steeds naar je reservoir lopen, maar dan héél beperkt.
Als ik je foto bekijk, zal het grootste deel via de regenpijp wegvloeien. Moet je nog eens rekening houden met de aanzuigkracht door het vallende water in je regenpijp. Misschien krijg je amper een paar procenten in je vergaarbak.
Persoonlijk koos ik voor een grotere diameter (afvoerbuis), diep genoeg in de grond voor de vorst, of helemaal niet diep, zodat je ze kan verwijderen eer het hard gaat vriezen. Je kan ze ook wat laten aflopen en enkel het laatste deel verwijderen voor de winter. Mogelijkheden zat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
maakt het uberhaupt iets uit wat de dikte van de afvoerbuis of darm is naar druk/debiet toe in DIT geval?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, vooral bij zware regenval. (onweersbuien). Een dikke pijp levert minder stromings weerstand op. Bij te veel weerstand, kleine diameter van de doorvoer, gaat bij zo'n bui het water te langzaam naar je vat waardoor het water niet meer afgevoerd kan worden.Dan loopt ook je goot vol, en gaat ergens overlopen.
Het is al eerder gezegd, zorg er wel voor dat de gehele regenpijp plus pijp naar je opslagvat lekvrij is. Anders gaat er veel water weglekken. Denk er aan dat op de weg files ontstaan bij een wegversmalling....bij waterstroming heb je drukval en dus vertraging bij een pijp vernauwing...en dat maakt ook dat het water minder makkelijk met enige snelheid je vat in gepushed wordt..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er loopt veel meer water door een rivier als door het beekje ernaast. Dat is dan nog horizontaal. Water dat valt, gaat veel sneller door een buis dan een darm. Kijk maar eens naar je gootsteen wanneer je veel water laat weglopen? De snelheid neemt toe omdat je een aanzuigeffect creëert. Zo werkt ook het hevelen. Je moet ook rekening houden dat er per maand gemiddeld zo 'n 65 liter water valt, per m², waarvan het grootste deel zal verloren gaan. Enfin, iedere liter is natuurlijk gewonnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb op de eerste verdieping een vat staan dat ik met water vul. Dit loopt door een slang van 15 mm doorsnede (binnenmaat) practisch loodrecht 4,5 m naar beneden. Als ik een vat van 20 liter daarmee wil vullen duurt dat ca. 3 minuten. Als ik de auto wil wassen, moet het water nog eens 8 m. horizontaal. Gaat ook prima. Het beschreven systeem met wat voorzorgsmaatregelen, zal prima werken. Als het heel hard regent zal, er wat regenwater naast terecht komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt niet. Wat jij hebt gedaan is net hetzelfde principe als in een watertoren. Water oppompen en zo laten lopen door de aangebrachte druk.
Kan je eens beschrijven hoeveel kracht je nog hebt, wanneer er maar 1 à 2 cm water in je vat zit? In hoge flatgebouwen, doen ze net hetzelfde. Ze plaatsten bovenin een groot reservoir, dat ze volpompen. Verder stroomt het ook maar door dunne leidingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader. Ik vermoed dat dit op mijn opmerking slaat. Als het vat leeg raakt houdt de stroom vrij plotseling op. Met 1 - 2 cm stroomt het denk ik niet meer zo hard. Met 10 cm merk je dat nog niet. Bij ons is dit de waterleiding. Dus het dagelijkse werk. Ik heb de slang even gemeten. De pijp is smaller, maar die kan ik niet meten. Als het water heel snel stroomt is de druk aan het eind minder, maar bij een lage stroomsnelheid is het drukverschil niet groot. Zeker, bij een pijp van 4 cm doorsnede. Bij een zelfde stroomsnelheid passeert er ca 0,7 liter water per seconde dus zo'n 2500 liter per uur. Of het systeem werkt, hangt af van of er voldoende regen valt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is het hem juist Theo. Als het regent, zelfs hard, vloeit het water steeds weg, het meeste via die grote buis. Je krijgt dus geen waterhoogte op die veranda, ook geen druk. Er is een groot verschil tussen jou systeem en wat de vragensteller vraagt.
Als ik die tekening bekijkt, kan hij zijn debiet flink verhogen door een klein maar hoog reservoir op zijn veranda te plaatsten waar het water van dat hoge dak inloopt, en zo naar zijn lagere tank. Dan pas zal ik erin geloven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt.

Andere antwoorden (1)

Zolang de gesloten buis gevuld is zal het werken. Door het hoogte verschil zal het water gaan stromen. Er is een weerstand, dus deze zal eerst overwonnen moeten worden.
Er is stilstaand water, dus soms zul je het willen doorspoelen. Kortom waar het regenwater het systeem in komt vanaf dat punt zul je het willen kunnen vullen doorspoelen. Ook is het mogelijk dat het niet gaat stromen omdat de diameter te klein of de buis te lang is.
Kortom het gaat werken, maar je dient het wel goed door te rekenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je antwoord is vaag en onduidelijk.
het kan wel maar het kan ook niet maar je dient het goed door te rekenen??