Als je een enorme stroomdraad van een paar kilometer dik om de aarde zou spannen , zou je dan oneindig veel energie kunnen aftappen ?

Want zou het magnetisch veld van de aarde dan een enorme stroom doen opwekken in de kilometer dikke stroom draad ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeten toe te lichten . De stroomdraad van een paar kilometer dik wordt in de ruimte gespannen , zodat de aarde er doorheen kan draaien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wat jij beschrijft is daadwerkelijk getest - alleen dan niet met een stroomdraad rond de hele aarde, maar met een veel kortere stroomdraad die aan een satelliet is bevestigd.

Zulke stroomdraden kunnen inderdaad energie opwekken. Vanwege de wet van behoud van energie moet er dan elders energie verdwijnen - in dit geval wordt die energie onttrokken aan de bewegingssnelheid van de satelliet (eigenlijk: van de combinatie satelliet-plus-kabel). De satelliet zal daardoor zakken. In feite zet je dus hoogte om in elektriciteit.

Het omgekeerde is ook getest: met zonnepanelen werd elektriciteit opgewekt, en die werd door zo'n stroomdraad geleid. Op die manier kun je elektrische energie omzetten in bewegingsenergie van de satelliet, waardoor de satelliet hoogte wint.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow , dus mijn kans op patent is hierbij vervlogen :( . Wel erg leuk om dit te lezen. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat we dan zouden moeten doen is een satelliet in een baan om de aarde en de maan sturen ,waarin de satelliet bewegings energie aftapt van de maan en de aarde( tijdens de passages ) . Wanneer de satelliet bij de aarde is laten we hem vervolgens door de stroomdraad energie opwekken dat we via microgolven naar de aarde sturen. Ik zie het al helemaal voor me ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van plan was om er patent voor aan te vragen kun je dat beter EERST doen, en daarna pas je vraag stellen. Voor je het weet ga ik.... ik bedoel IEMAND er met je idee vandoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL Ik Lieg . Maar als GV me op een "geniaal " idee brengt , dan mag de buitenwereld een "graantje " meepikken.
Voor de zekerheid heb ik een printje gemaakt van deze pagina die in een verzegelde envellop gaat ( brief met postzegel aan mijzelf verzonden) .

Andere antwoorden (2)

Nee, ik denk niet dat het zo werkt!

Als je die "kabel"in de ruimte zou spannen, en hij zou al energie opwekken, dan zou het een probleem worden om het naar de aarde te transporteren! zou deze kabel bij wijze van spreken net boven de aarde hangen, dan draaid de aarde te langzaam om als "dynamo"te fungeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is de energie om de draad daar te krijgen en te houden wellicht groter dan de opgewekte energie.
Als de draad om de aarde zou lopen, zwevend in de ruimte, dan gaat hij op rden duur meedraaien, het aftappen van energie vergt imers een tegen-emk die de beweging tov het roterend magnetisch veld vermindert.
Op het laats draait de kabel dus net zo hard als het veld zelf en wordt er geen energie meer opgewekt.
Omdat de kabel buiten de dampkring hangt heeft hij immers geen wrijving en zijn er nog een handvol andere technische problemen te bedenken.
Desttijd heeft Nicolai Tesla gepoogd de ionosfeer aan te prikken met een krachtige UV lamp die een ionisatiekanaal naar de ionosfeer schoot en zodoende de aarde als de ene geleider en de ionosfeer als de andere geleider te gebruiken om schepen , vliegtuigen ed. zonder eigen energiebron van power te voorzien.
Het mocht allemaal niet zo wezen, mensen zitten helemaal niet te wachten op gratis energie, zolang ze er aan verdienen kunnen.
Een leuk plan maar het gaat niet werken.
Blijf vooral nadenken over mogelijkheden om energie te winnen.
Er is nog een hoop te ontwikkelen.
Daar kunnen mensen als jij misschien wel een doorbraak in teweeg brengen.
Veel is bedacht maar ook veel nog niet.
Alle goeds.