Hoe zou de atmosfeer eruit zien als water een lineair molecuul was?

Door zijn vorm kan een H2O molecuul waterstof bruggen vormen. Maar stel de geometrie van het molecuul zou lineair en dus apolair zijn, zouden er dan nog wolken en regen kunnen zijn?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat is sterk de vraag. Wolken en regen danken hun ontstaan in hoge mate aan de neiging van watermoleculen om aan elkaar vast te gaan zitten. Dat is het gevolg van de knik tussen het zuurstofatoom en de twee waterstofatomen, waardoor het watermolecuul polair wordt. Zonder polariteit geen aantrekkingskracht, geen vorming van druppels en dus geen wolken en regen. De watermoleculen in de atmosfeer zouden zich vermoedelijk niet anders gedragen dan de stikstof- en zuurstofatomen die nu in onze atmosfeer voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Plus
"niet anders gedragen dan de stikstof- en zuurstofatomen", en dan zou er uitsluitend gasvormig water bestaan, met een kookpunt van ca. minus 200 graden.
Geen vloeibaar water, dus. En geen leven.
Als water lineair/apolair was, dan was er geen leven. Dan was er ook geen vrije zuurstof en geen ozonlaag.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wel een atmosfeer, en daar wordt naar gevraagd. (-)
Reddie
8 jaar geleden
Maar al het water op aarde zou in de atmosfeer zitten, in de vorm van gas.
Het kookpunt van water zou dan namelijk ca. minus 200 graden zijn, lager dan van stikstof en zuurstof. Er zou dus geen vloeibaar water zijn.
tinus1969
8 jaar geleden
@mullog, er wordt gevraagd 'hoe zou de atmosfeer er uit zien'; dan is 'er zou geen zuurstof inzitten' een adequaat anwtoord.
erotisi
8 jaar geleden
Goede opmerking Reddie niet aan gedacht.
Ja, ook met apolaire stoffen kunnen wolken en regen gevormd worden. Dat is het geval op Titan, de grootste maan van Saturnus. Hier is een grote methaanwolk waargenomen en ook methaanmeren die ontstaan door methaanregen. Methaan is een apolair molecuul.
WimNobel