Maakt het voor een waterpas iets uit of de luchtbubbel vacuum is?

Waarschijnlijk niet zo praktisch natuurlijk. Maar zou een waterpas nog goed functioneren als er in plaats van lucht geen lucht in de bel zou zitten?

Picture for question
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat voor 'bel' heb je dan?
erotisi
8 jaar geleden
vacuum bel??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een vaccum zal er geen bel zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang de "bel" drijft op de vloeistof zal de werking van de waterpas niet veranderen.
erotisi
8 jaar geleden
Ok, stel hij staat waterpas, waar zou dan de ledige ruimte zich bevinden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boven anders drijft het ook niet. :)
erotisi
8 jaar geleden
misschien ook nog in het midden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe dat dan? Het gaat niet zweven (zwaartekracht).
Een vloeistof in een vacuum zal zowiezo niet erg lekker gaan...
erotisi
8 jaar geleden
ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het 'midden' van een waterpas is het bovenste punt van de buis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Libel_(waterpas)
Bij vacuum gaan vloeistoffen zich wel anders gedragen (kookpunt lager b.v.).
Verder zal het er niet anders uitzien.
tinus1969
8 jaar geleden
Maw: de bel zal zich vullen met vloeistofdamp en ophouden een vacuum te zijn.
erotisi
8 jaar geleden
Bedoel je tinus, dat als de vacuumbel in het midden zit dat hij dan door verdamping ineens rechts kan zitten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat het vloeistof de bel (vacuum) zal vullen met damp net zolang tot er geen bel meer is. :)
Waar de bel zich bevind? Boven in. (vloeistof zal zich onder bel dringen) Als hoogste punt het midden is (bij een waterpas) zal de bel zich dus in het midden bevinden (totdat deze dus verdwijnt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bel zal zich inderdaad 'vullen' met waterdamp. Je vergelijkt dus een waterpas met een licht gas (waterdamp) en een 'zwaarder' gas (lucht) in de bel. Om echt vacuüm te verkrijgen (of te benaderen) in de waterpas zal je deze op een heel erg lage temperatuur moeten houden, maar dan zal het water bevriezen en werkt ie natuurlijk helemaal niet meer.

Antwoorden (1)

Nee, vacuum is ook lichter dan de vloeistof, en zal dus blijven drijven.
Geen verschil dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergelijk met een kwikbarometer of een tuinslang van ruim 10 meter verticaal die je van boven dichtknoopt. Het (vrijwel) vacuum zit gewoon bovenin. De vorm die de vloeistof aanneemt in de waterpas komt door de interactie met het 'glas'. Niet door de lucht.