De exacte samenstelling van kraanwater verschilt per bedrijf en regio (zie link); maar calcium, natrium, waterstofcarbonaat (en in mindere mat)chloride en sulfaat zijn blijkbaar de belangrijkste ionen. De beweging van deze ionen zorgt voor geleiding.
tinus1969
8 jaar geleden
Daar is het water zelf verantwoordelijk voor.
Net als voor alle water in je lichaam.
Water ioniseert deels in H3O+ en OH- ionen.
Dat geldt ook voor gedemineraliseerd (demi) water en gedistilleerd water.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gedemineraliseerd en gedistilleerd water hebben maar een heel laag geleidingsvermogen vergeleken met kraan(tjes)water. Het zal dus niet het water zelf zijn dat verantwoordelijk is voor de geleiding, maar wel de erin opgeloste stoffen.
tinus1969
8 jaar geleden
Zuiver water geleidt niet https://en.wikipedia.org/wiki/Conductivity_(electrolytic) In many cases, conductivity is linked directly to the total dissolved solids (T.D.S.). High quality deionized water has a conductivity of about 5.5 μS/m, typical drinking water in the range of 5-50 mS/m, while sea water about 5 S/m[2] (i.e., sea water's conductivity is one million times higher than that of deionized water).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als zuiver water niet zou geleiden dan zou de geleidbaarheid 0 zijn. Dat kan op zich best zijn maar het autoprotolytische effect zorgt ervoor dat zuiver water niet bestaat, er zullen altijd ionen in aanwezig zijn. Ga je dat uitrekenen dan krijg je voor dat 'zuiver water' 0,054 µS/cm. Geleidt dus wel.