Waardoor wordt maizenapap harder als je erop drukt?

Maiszetmeel (ook bekend onder de handelsnaam Maizena) wordt in de keuken als bindmiddel gebruikt.

In het onderwijs is het maizenapapje bekend als een vloeistof die zich afwijkend gedraagt. Het papje is vloeibaar, echter zodra er druk op wordt uitgeoefend wordt de vloeistof hard. Over water kun je niet lopen, maar over deze vloeistof wel.

Krijgen de moleculen dan een soort kristalstructuur? Hoe werkt dat?

erotisi
8 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Maïzenapap is een mengsel van water en maïzena.

In die pap 'zweven' de vaste maïzenadeeltjes dus in het vloeibare water. Zolang dit water langs de maïzenadeeltjes kan stromen gedraagt de pap zich dus als een vloeistof.

Als er druk wordt uitgeoefend op het mengsel, dan worden de deeltjes van de maïzena tegen elkaar gedrukt, waardoor het water niet meer goed ertussendoor kan stromen. De maïzenadeeltjes lijken dan op een vaste stof. Als er vervolgens geen druk meer wordt uitgeoefend op het mengsel, dan kan het water weer tussen de maïzenadeeltjes bewegen. Het mengsel lijkt dan weer op een vloeistof.

Zo'n vloeistof die soms ook vaste eigenschappen kan hebben moemt men een niet-Newtoniaanse vloeistof.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Interessant om je antwoord te lezen (en ik begrijp het ook nog...) +
erotisi
8 jaar geleden
Maar toch moet er iets bijzonders zijn aan dat maisspul. Want hoe kan water er zo makkelijk tussenuit glippen en hoe kan mais zo hard worden. Gaan die maismoleculen dan in een bepaalde vaste structuur zitten, en welke atomen /moleculen zorgen daar voor? Al weet ik niet goed wat er met vast wordt bedoeld, hoe vast wordt het dan?
Erna55
8 jaar geleden
Kijk ook eens bij : http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9696
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De maïzena lost niet op in het water. Het wordt er alleen maar mee vermengd. De maïzena is en blijf dus gewoon een vaste stof, alleen is die vaste stof tot heel veel kleine korreltjes verbrokkeld.
Zonder druk kan het water langs de korrels stromen. Het water is dan een soort smeermiddel waardoor ook de korrels maïzena langs elkaar kunnen bewegen. De invloed van het water heeft de overhand en de pap gedraagt zich als een vloeistof. Onder druk komen de maïzenakorrels meer tegen elkaar te zitten; dus tussenruimten worden kleiner en het water kan minder makkelijk stromen. De korrels maïzena kunnen daardoor ook minder makkelijk langs elkaar bewegen en de vaste eigenschappen van de maïzena krijgt de overhand. De pap zal zich op dat moment voornamelijk als een vaste stof gedragen.
Thecis
8 jaar geleden
Het is dus een suspensie met een erg hoog vaste-deeltjes gehalte.