Waardoor kan water bruingekleurd zijn?

Het waterleidingbedrijf gaat binnenkort de waterleidingen schoonmaken. Hierbij kan het water bruin kleuren, dit ziet er minder fris uit, maar is van goede kwaliteit en niet schadelijk voor de gezondheid, zeggen ze.

Maar wat veroorzaakt dan die bruine kleur? Modder, roest?

erotisi
8 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als antwoord op je hoofdvraag, zonder acht te slaan op de toelichting: door er koffie mee te zetten :)

Antwoorden (2)

Dat komt door roest deeltjes. Als het water in de leidingen wordt afgesloten en vervolgens wordt opengezet komt er een soort schokgolf van water door de leiding waardoor er roest van de leidingen los kan komen.
Je kan de toilet een aantal keer doorspoelen en de kranen een minuut openzetten om het meeste roest kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad roest, pas daarom erg goed op met je wasmachine en de kleding die je erin doet.
Beter is zoals hierboven al gemeld wc aantal keren doorspoelen daarna waterkranen even los zetten en vervolgens als water weer helder is de wasmachine even een kort programma met lege trommel laten draaien. dan weet je zeker dat er geen roestvlekken in de kleding komen