Zijn er vloeistoffen die niet verdampen onder hun kookpunt?

Een bak water geplaatst onder een grote grote bak zal bij kamertemperatuur na een bepaalde leeg zijn en verdampt zonder dat er een kookpunt is bereikt.
Ik weet evenwel niet zeker of het dan een gas of een damp is dat onder die grote bak is (even de condensatie aan de binnenkant van die grote bak buiten beschouwing gelaten). Ik dacht aan damp omdat bij gas pas gesproken wordt boven de kritische temperatuur (dus dat zou wel wat meer vergen 400C?).

Nu zijn er bepaalde stoffen die een sublimatiepunt hebben waarbij direct van vaste stof naar gasfase (of dampfase??) wordt overgegaan.

Mijn vraag is nu of er ook vloeístoffen zijn die de dampfase overslaan (mocht er die scheikundig/natuurkundig al zijn) en alleen een gas/damp worden ná hun kooktemperatuur te hebben bereikt? Dus dat je een bak water hebt dat pas bij 100C zou verdampen?

Nu lees ik evenwel bij de meeste stoffen geen damppunt (zoals kookpunt en smeltpunt). Dus het lijkt erop dat alle stoffen in de vloeistoffase het smeltpunt gelijk is aan het damppunt en dat daarom een damppunt gelijk is aan het smeltpunt. Maar is dat ook altijd zo, of zijn daar uitzonderingen op gelijkend op een sublimatiepunt?

erotisi
8 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Nee, die zijn er niet.
Elke vloeistof verdampt beneden het kookpunt.
Sterker nog, het geldt ook voor vaste stoffen.
Het enige verschil is de snelheid waarmee.
Reddie