Hoe kan ik weten wat de halfreactie van een alcohol is als deze niet in binas staat?

In tabel 48 staan allerlei halfreacties, maar wanneer ik een halfreactie op moet stellen van een alcohol kom ik er niet helemaal uit bijvoorbeeld bij methanol:
CH3OH + H2O -> CO2 + 6 H+ + 6 e-
Hoe weet ik dat ik 6H+ gevormd krijg en dat er CO2 ontstaat? Heeft het iets te maken met primaire of secundaire alcoholen of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (1)

Dat kunt u alleen wanneer gegeven is waarmee de alcohol reageert. Voor uitleg zie onder. Alcoholen kunnen namelijk reageren als oxidator, en als reductor en om te weten wat het geval is moet u de stof weten waarmee de alcohol reageert.

Dat kunt u ook niet weten, aangezien alcoholen op diverse wijzen kunnen reageren; er kunnen dan ook verschillende halfreacties plaatsvinden waarbij wel, of geen CO2 kan worden gevormd. Zo kan een alcohol reageren met natrium; een alcohol kan met een carbonzuur een ester plus water leveren (een subtype van deze reactie is die van glycerol met vetzuren, waarbij vetten worden gevormd); een alcohol kan verbranden (= reageren met zuurstof). Ik kan me niet voorstellen dat in al deze gevallen de halfreactie hetzelfde is. Dus om uw vraag te beantwoorden moet u in elk geval weten om welke totaalreactie het gaat.
Grappig in dit verband is, dat alcohol zowel kan optreden als reductor (namelijk in de reactie met zuurstof), als kan optreden als oxidator (namelijk in de reactie met natrium). Juist daarom kunt u zonder verdere gegevens de vraag niet beantwoorden.