Hoe bereken ik luchtdruk?

Voor mijn project moet ik luchtdruk berekenen. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
P = F/A
https://nl.wikibooks.org/wiki/Fysica/Druk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je geen barometer hebt, neem dan een enigszins doorzichtige slang van ca 11 m. Doe die helemaal vol water. Sluit een kant goed af. Doe de andere kant in een emmer water en ga met de afgesloten kant naar ca 10 m. hoogte. Meet vervolgens het hoogteverschil tussen de oppervlakte van het water in de slang en de oppervlakte van het water in de emmer. Houd rekening met de temperatuur van het water.

Antwoorden (1)

Dat is geheel afhankelijk van de input gegevens die je hebt.

Meestal zul je gegevens vinden voor de formule: p=F/A

Hierin staat het symbool p voor druk (van het Engelse woord "pressure" of het Franse "pression"). Het symbool F is de standaardafkorting voor kracht (van het Engelse woord "force"). Het symbool A staat voor oppervlakte (van het Engelse woord "area") van de vaste stof.

Heb je geen inputgegevens dan kun je de luchtdruk niet berekenen maar zul je hem moeten meten. Het instrument daarvoor is de barometer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix