Wat zit er in tandpasta dat mijn truien blijvend wit maakt?

Bij het tandenpoetsen lekt er soms wat tandpasta over mijn trui heen. Meestal valt het dan op mijn rechter borst, soms op mijn buik.

Als ik zo'n tandpastastreep niet vrij snel met water weghaal, blijft er een blijvende witte streep zichtbaar op de trui, ook na meerdere keren wassen. Kennelijk zit er iets in de tandpasta dat op termijn dit effect veroorzaakt.

Welke stof is dit?

Toegevoegd na 26 seconden:

Voor het geval het uitmaakt: ik gebruik meestal Prodent of Colgate.

Cryofiel
8 jaar geleden
1.3K
kierkegaard47
8 jaar geleden
toen ik de hoofdvraag las dacht ik in eerste instantie: ah, misschien moest ik dàt eens op mijn witte overhemden proberen ? :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
was ook mijn eerste reactie!

Antwoorden (3)

Gemalen krijt. Een hoofdbestanddeel van tandpasta's.
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Is er een manier om dat nog uit mijn truien te krijgen?
SimonV
8 jaar geleden
Tip: "Beetje azijn op een doekje en dat over de tandpastavlek wrijven; vlek is weg en blijft weg!"
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vraag/173535/tandpasta-zwarte-shirt Curieus dat krijt voor zulke vlekken kan zorgen. Oma:
Over het algemeen zullen krijtvlekken er gewoon in de wasmachine uitgaan. Mocht er na het wassen toch nog sporen van de vlek zichtbaar zijn dan kunt u deze behandelen met een beetje wasbenzine. Vervolgens nogmaals wassen. http://www.vooroma.nl/vlekkengids/krijtvlekken.htm
Ook magnesium in tandpasta kan voor deze witte vlekken zorgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normaliter kun je tandpastavlekken gemakkelijk met een vochtig doekje verwijderen.

Maar sommige tandpasta's (zoals Colgate en Prodent) bevatten het witte kleurpigment titaniumoxide. Deze stof is veel moeilijker te verwijderen. Hopelijk helpt een vlekkenverwijderaar.
SimonV