Wat zou er theoretisch gebeuren als de temperatuur van 'iets' onder het absolute minpunt valt?

Ik weet dat het theoretisch en praktisch gezien niet mogelijk is een temperatuur laten dalen tot het absolute minpunt, maar vraag me af wat er zou gebeuren als het wel zou kunnen.

Tot mijn begrijping is warmte energie omgezet in beweging; hoe kouder hoe minder beweging. Hierdoor zou bij het absolute minpunt een molecuul compleet stilstaan.

Mijn eerste gedachte was een negatieve beweging, maar kwam er gelukkig vrij snel achter dat dat niet een hele slimme gedachte was; achteruit bewegen is natuurlijk nog steeds bewegen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
erotisi
8 jaar geleden
Misschien dat door het onzekerheids principe van heisenberg het nog onder het absolute nulpunt kan komen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moeilijk te beantwoorden vraag, er zou theoretisch 'vanalles' kunnen gebeuren, de vraag is dus: van welke variabele wil je weten wat er theoretisch mee gebeurd?
Cryofiel
8 jaar geleden
Negatieve temperaturen bestaan - maar niet in normale materie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_temperature

Het beste antwoord

Dat kan niet, zoals je terecht constateert. Er is dus ook geen situatie te beschrijven van iets wat kouder is dan het absolute nulpunt. Dat is zoiets als proberen op te schrijven wat er noordelijker is dan de noordpool.

Overigens is het absolute nulpunt zelf niet eens te bereiken. Dit komt door de onzekerheidsrelatie uit de kwantummechanica. Die stelt dat je van een deeltje niet én de exacte snelheid én de exacte positie kunt weten,. Hoe beter je de snelheid kent, hoe minder je van de positie weet. Hoe beter je de positie kent hoe minder je van de snelheid weet. Bij het absolute nulpunt zou je de snelheid precies weten (die is dan namelijk nul) en de precieze positie (want het deeltje ligt ergens stil). Dit is strijdig met het onzekerheidsprincipe en kan daarom niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Toch zijn er wel bepaalde interpretaties van temperaturen ònder het absolute nulpunt. Zie bijvoorbeeld http://www.nature.com/news/quantum-gas-goes-below-absolute-zero-1.12146
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant (!) maar ik probeer voorlopig eerst de "gewone" natuurkunde te begrijpen voordat ik mij waag aan extremen en uithoeken. Ik denk dat dat voor GV ook voldoende is.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Nee, dat snap ik. Jij geeft de solide, klassieke uitleg, en dat is prima. Wilde enkel aangeven dat er blijkbaar toch wel interpretaties voor bestaan. Ik zou ook niet durven beweren dat ik er zelf het fijne van snap, vandaar enkel de verwijzing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snap ik ook, en is vaak leuk. Zo heb ik laatst gehoord van een achterdeurtje in de ART waardoor sneller dan licht reizen in theorie toch mogelijk is (en ik heb het dan niet over wormgaten o.i.d.),.
Thecis
8 jaar geleden
@mullog,
Er is helemaal geen achterdeur in de ART. De lichtsnelheid zelf is een asymptotische waarde die zelf nooit bereikt kan worden. Maar wiskundig is er niets dat voorkomt dat een deeltje SNELLER dan het licht gaat. Deze kan alleen niet langzamer gaan omdat dan heel kort de lichtsnelheid bereikt zou zijn.
dus Faster-than-light (FTL) particles (uit mijn hoofd de theoretische tachyonen) zouden heel normaal moeten zijn. We hebben ze alleen nog niet gevonden (als ze bestaan natuurlijk). Wellich dat er deeltjes zijn die een soort tunneling kunnen doen wat betreft snelheid. Ken alleen die specifieke theorieen niet...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, waar jij op doelt is dat een deeltje sneller dan licht gaat en dat kan niet omdat de massa dan naar oneindig gaat, wat dus niet kan. In die zin is er geen achterdeurtje. Het achterdeurtje zit hem erin dat je de ruimte sneller dan licht langs een voorwerp laat gaan. Daar is niets op tegen (anders dan dat de praktische uitvoering zoal zijn problemen kent). Miguel Alcubierre heeft deze mogelijkheid uitgewerkt. http://www.newscientist.nl/blogs/kun-je-sneller-vliegen-dan-het-licht/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.nature.com/news/quantum-gas-goes-below-absolute-zero-1.12146
Kan iemand mij uitleggen wat ze nou eigenlijk hebben gedaan en waarom het werkt?

Andere antwoorden (2)

Dan zou een machine of motor een rendement van hoger dan 100% kunnen hebben: het apparaat levert dan stroom of brandstof terwijl het werkt!

Denk je dat dit belachelijk is, lees dan de uitleg en zie de bron!

Doorgaans nemen we aan dat temperaturen lager dan O Kelvin onmogelijk zijn. Een groep Duitse wetenschappers heeft echter in 2013 aangetoond dat zulke temperaturen, dus lager dan O Kelvin, wel degelijk mogelijk zijn! Ik citeer:

'Een groep Duitse wetenschappers heeft namelijk aangetoond dat het mogelijk is een temperatuur te bereiken lager dan het absolute nulpunt. [...] de klassieke natuurkunde gaat niet meer op voor zulke lage temperaturen omdat de wetten van de kwantummechanica het stokje dan overnemen. De onderzoekers manipuleerden een gas zo dat de atomen in een hoog-energetische toestand raakten -en dus bleven bewegen- en konden zo voorbij het absolute nulpunt. ' [einde citaat].

Het is dus niet alleen maar theorie, hoewel praktische toepassingen waarschijnlijk niet snel haalbaar zijn, gezien de moeite die het kost om dergelijke lage temperaturen te bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Is dit onderzoek al bevestigd volgens de wetenschappelijke methode?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
" En dan wordt het best ingewikkeld: je moet eigenlijk voorbij oneindig Kelvin gaan om via min oneindig bij de eindige negatieve temperaturen uit te komen. Dat heeft ermee te maken dat volgens de definitie temperatuur, energie en entropie (wanorde) met elkaar samenhangen. Best raar dus, die negatieve temperaturen, want die zijn daarom dus niet kouder, maar warmer dan 0 K.” (Zie bron van de antwoordgever)
Letterlijk geciteerd, onder 0 K kan dus wel, maar de temperatuur is dan dus wel warmer dan 0 K. Toch vreemd dat je dan alsnog spreekt van een koudere temperatuur...
Kan niet: het absolute nulpunt is totale absentie van warmte. Stel je voor je hebt 0 eieren he kan niet nog minder eieren hebben dan 0.