Bestaan er ondoorzichtige gassen?

De meeste gassen waar ik aan kan denken (O2, N2, Cl2 ...) zijn allemaal doorzichtig. Maar bestaan er ook gassen die ondoorzichtig zijn?

Met gassen bedoel ik 1 stof die zich in gastoestand bevindt. Het moet dus homogeen zijn en er mogen geen vaste stoffen in het gas zweven die het licht tegenhouden (zoals rook).

En als er geen ondoorzichtige gassen bestaan, hoe komt dit? Waarom zijn alle gassen dan doorzichtig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
erotisi
8 jaar geleden
bij een gas zijn de moleculen of atomen los van elkaar gekomen de kans dat er dan geen licht doorheen kan is vrij klein.
Maar ik weet niet honderd procent dat er geen ondoorzichtige gassen zouden zijn
erotisi
8 jaar geleden
Wat betreft je opmerking over ijzer: Kijk, grafeen is ook een vorm van grafiet. Hoewel dus grafiet ondoorzichtig is, is door de éénlagige atoomlaag grafeen weer wel doorzichtig.
In die zin speelt volume duidelijk een rol. Evenals een korreltje suiker ook doorzichtig is maar een pak suiker weer niet. Of dat voor ijzer ook geldt durf ik dan toch weer niet te zeggen

Antwoorden (2)

Rook os een gas namelijk een dichte concentratie van CO2. Mosterdgas is ook een voorbeeld van een gas met een kleur (geel zoals de naam vermoed).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
dat zijn geen enkelvoudige stoffen.
mostergas is C4H8Cl2S
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rook is een mengsel van gassen vermengd met fijne stofdeeltjes (en vaak condenserende waterdamp). En daarmee dus geen gas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@FelixArnhem Je bedoelt dat als je vaste mosterdgas-moleculen in de lucht verstuift dat je een gele kleur krijgt (waar je dus niet door kan kijken). Maar mosterdgas wordt pas een gas op 424 graden Kelvin. Als je nu eens een ruimte vacuumtrekt en deze daarna vult met puur mosterdgas (100% C4H8Cl2S), en dit alles op een temperatuur van pakweg 500 graden Kelvin, zou je dan door dit gas kunnen kijken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@einstein mc Het gas wordt bewaard in extreme druk van de gasflessen. Als het gas vrijgelaten wordt (eerste wereld oorlog) verstuift het en blijft het hangen. Je kan zeker door mosterdgas heen kijken maar het heeft wel een gele kleur. Waarschijnlijk de laatste kleur die je zal zien voordat je een zeer onaangename dood sterft.
Als er maar genoeg gas per kubieke inhoud is dan is ieder gas ondoorzichtig. Er zijn niet voor niets planeten die gasreuzen worden genoemd (b.v. Jupiter). De lichtdoorlatendheid heeft daarom alles te maken met de dichtheid van het gas.

Niet alle gassen zijn kleurloos, ozon is bijvoorbeeld lichtblauw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
weet je zeker dat het de dichtheid is en niet het totale volume wat het licht uiteindelijk toch tegenhoudt. Bovendien is er niet eerder sprake van vloeibaar (metallisch) waterstof: "m Daar omheen bevindt zich een ongeveer 40.000 km dikke laag van metallisch waterstof (90%) en helium (10%). Door een relatief dunne overgangslaag wordt deze laag gescheiden van de buitenste laag van vloeibaar moleculair waterstof die een dikte van 20.000 km heeft waarbij naar binnen toe de temperatuur en druk toenemen. "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het over gas per kubieke inhoud, ik noem geen eenheden. Dus bij weinig dichtheid heb je veel kubieke inhoud nodig en bij veel dichtheid kun je met minder kubieke inhoud toe. Ik geef toe dat ik dit min of meer per ongeluk zo geschreven heb ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog Dus een gas is doorzichtig als je weinig gas per kubieke inhoud hebt, maar wordt ondoorzichtig als je veel gas bij kubieke inhoud hebt? Betekent dit dan ook dat als je een heel erg dun laagje ijzer pakt dat je er dan door kan kijken?
WimNobel
8 jaar geleden
Eigenlijk gaat het niet om de volumedichtheid, maar om de oppervlaktedichtheid, geprojecteerd in de kijkrichting. Zo zijn er in het heelal moleculaire waterstofwolken, die misschien maar één molecuul per kubieke centimeter bevatten. Maar omdat hij in de kijkrichting vele lichtjaren dik is, is hij toch ondoorzichtig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@EinsteiniumMC is een heel erg dun laagje ijzer een gas?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog nee, een heel erg dun laagje ijzer is geen gas, maar je zou hetzelfde principe kunnen toepassen, niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@EinsteiniumMC de vraag gaat over gassen. Of licht door een dun laagje ijzer gaat is de vraag of de structuur van vaste stoffen licht doorlaten. Dat hangt van de structuur van de stof af. Glas laat licht door (totdat het te dik wordt). Of een dun laagje ijzer licht door laat weet ik eerlijk gezegd niet. Wat is dun? Ëén atoom dik, twee, drie... Intuïtief zeg ik dat een laagje ijzer van een atoom licht doorlaat, maar of het zo is weet ik echt niet. En als het zo is wanneer dan een dun laagje ijzer zo dik is dat het geen licht meer door laat. Ook dat weet ik niet, alhoewel ik vermoed dat dat wel te berekenen is (maar niet door mij).