Nemen bij een explosie de eindprodukten altijd een groter volume in?

Explosieven of springstoffen zijn ontplofbare vaste of vloeibare stoffen, dat wil zeggen stoffen die in zeer korte tijd een ontledings- of verbrandingsreactie kunnen ondergaan waarbij gasvormige producten ontstaan die een veel groter volume innemen dan de oorspronkelijke stof.

Waterstof kan samen met zuurstof water vormen. Hierbij komt veel energie vrij. Daarom is een mengsel van waterstofgas en zuurstofgas in een volumeverhouding van 2:1, dat ook wel bekendstaat als knalgas, explosief.
Nu weet ik niet of 2H2O een groter volume inneemt als de reactanten 2H2 en O2, maar enigszins twijfel ik daar aan.

Nu is het verschil tussen boven genoemde alinea's dat de eerste gaat over vaste stoffen en vloeistoffen terwijl de tweede alinea gaat over een gas. Beide worden evenwel een explosief genoemd.

De vraag is nu of bij gassen de produkten ook altijd groter zijn bij explosies en/of dat misschien zelfs bij vaste of vloeistoffen zelfs niet altijd het geval is?

erotisi
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ja; bij een explosie nemen de reactieproducten een groter volume in dan de stoffen die gereageerd hebben. Kenmerk van een explosie is de snelle volumetoename die een drukgolf veroorzaakt. De volumetoename komt door diverse oorzaken:
(1) voornamelijk gasvormige producten worden gevormd
(2) de temperatuur na de reactie is hoog dus de gassen nemen bij deze temaperatuur een groter volume in per grammolecuul, dan de gassen die aan de reactie deelnamen. Explosies zijn steeds exotherme reacties: er komt dus (veel) warmte vrij.
(3) soms komen producten voor die bij de na de reactie geldende temperatuur gasvormig zijn in plaats van vloeibaar (zoals water); en waterdamp/ stoom neemt per gewicht een veel groter volume in dan water.

Er bestaat wel een type reacties waarbij de reactieproducten een kleiner volume nemen: een implosie. Echter vaak is een implosie niet chemisch, maar fysisch van aard. Bij voorbeeld wat gebeurt als een hoogvacuumlamp breekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid: het effect van de volumetoename ligt voor een groot deel aan de sterke temperatuurstijging die de reactie teweeg brengt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een hoogvacuumlamp breekt is dat een natuurkundige reactie en geen implosie, want dat is scheikundig.
erotisi
8 jaar geleden
Misschien dat je laatste toevoeging wat helderheid brengt, maar toch stel ik de vraag nog maar:
mijn onduidelijkheid zat er nl. in wat men nu eigenlijk onder volume moet verstaan. Wordt die veroorzaakt door de veranderende structuurformule zodat de vorm van de moleculen zelf bepalen of het volume groter of kleiner is geworden of juist door de afstand tussen de moleculen? Ik vermoed dan nu dat het het laatste is, en dat de structuurformule dus op zich niet doorslaggevend is? Die structuren van moleculen hebben allerlei verschillende driedimensionale vormen.
Nu heeft bijv. H2O een wat gekromde vorm zodat je een hexagonale kristalstructuur in vaste vorm krijgt, zodat eenvoudig stapelen niet zo makkelijk kan.
Dat kan (structuursgewijs gezien) wel bij O2 en H2 die gewone rechte structuren vormen zonder kromming. Die lijken dus door hun rechte structuur een kleiner volume in te kunnen nemen.
Hoewel ik er aanvankelijk even vanuit ging dat juist de kromme structuur minder volume in neemt, is dat dus eigenlijk niet juist. Maar mijn vraag is nu of dat effect, dus door als het ware het krom trekken van molecuulstructuren die daardoor meer ruimte in nemen, ook een oorzaak is van een explosie? Of is dat een dusdanig klein verschil dat het gezien een ander effect niets uitmaakt? En dat andere effect is dan warmte stijging. En die warmte vermeerdering komt dan weer doordat zuurstof en waterstof heel erg naar elkaar toetrekken en de snelheid die ze hebben zorgt voor warmte. En die snelheid wordt dan oa veroorzaakt door de grote elektronegativiteit van zuurstof en waterstof waardoor de explosie vrij snel/krachtig is? Sorry, voor het uitgebreide betoog, maar dat is om mijn onduidelijkheid wat te verklaren. Maar klopt het een beetje?