Als massa snelheid heeft dan vertegenwoordigd deze snelheid energie. Wat is dan het medium waar de energie zich in bevind?

Potentiele energie ligt op allerlei manieren vast opgeslagen, in massa, in chemische bindingen etc. Maar wat ik zou willen weten is wanneer massa snelheid heeft waar op het moment van bewegen de energie zich in bevindt. Of is beweging een uiting van energie overdracht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat heet kinetische energie, de energie dit zit in bewegende massa. Dus een bal op 1 meter hoogte heeft een bepaalde potentiële t.o.v. de aarde,laat je hem vallen dan gaat dat over in kinetische energie (en een klein beetje inde wrijvingswarmte met de lucht).

Toegevoegd na 59 seconden:
Dat omdat steeds de wet van behoud van energie geldt; jij hebt energie in de bal gestopt toen je hem optilde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een voorwerp met snelheid heeft een grotere massa dan hetzelfde voorwerp zonder snelheid (relatief t.o.v. een waarnemer). Je zou dus kunnen zeggen dat de energie in de extra massa van een bewegend voorwerp is opgeslagen.

De relativiteitstheorie kun je echter ook formuleren zonder de massa van een bewegend voorwerp te laten toenemen. Dan zit de extra energie in de beweging van het voorwerp.

Energie is de mogelijkheid een verandering tot stand te brengen en deze mogelijkheid kan zich op verschillende manieren manifesteren. In die zin is het een beetje een ongrijpbaar begrip hoewel je er ook weer hele concrete berekeningen mee kunt maken.