Cement is inderdaad te beschouwen als een lijmsoort, speciaal bedoeld voor steen. In feite is metselen het op elkaar lijmen van stenen; meestal weliswaar met een duidelijk zichtbare en dikke laag (de voeg) maar ook met weinig cement kun je stenen aaneen lijmen.

Ook in de geologie is verkitting (een vakterm die gewoon lijmen betekent) bekend: dit is het aan elkaar lijmen van kleine deeltjes, zoals zandkorrels, door kalkhoudend water. En cement is weinig anders dan gemalen kalk, hoewel ons moderne cement een industrieproduct is, waaraan wel veel chemische verfijning te pas komt. Maar het principe is exact gelijk. Door verkitting kan een zand overgaan in een (in ons geval) kalkzandsteen en dit soort steen kan echt keihard zijn. Ook bij kalksteen komt verkitting voor, daar zijn vaak de kalkskeletjes van micro-organismen met kalk aan elkaar gekit (het is dan dus door en door kalk); dat kan ook echt knetterhard zijn.

Daarnaast heb je nog het product tegellijm, wat ook een vorm van cement is -- alweer met enkele bijmengingen om de bruikbaarheid te vergroten. Koprtom: cement is zeker als een lijmsoort te beschouwen. Natuurlijk zal elke lijm maar een bepaalde tijd haar lijmkracht houden, dus kun je ook een cementen vloer gieten (op beton, bij voorbeeld) en wachten tot het cement is uitgehard, dus stevig is om op te lopen en niet meer plakt. Dat sluit ook aan bij een eigenschap van alle lijmen: hun beperkte verwerkingstijd.