Als je bleekmiddel doet bij (urine en) ammoniak kun je dan ook salmiak krijgen? Zo nee, wat dan?

Stel in een afvoerbuis zit urine en bepaalde rottingsbacterien maken er tevens ammoniak van, je doet er vervolgens wat bleekmiddel bij (chloor/natriumhypochloriet) kan er dan salmiak (ammoniumchloride (NH4Cl)) ontstaan? Zo nee, wat ontstaan er dan voor chemische reacties?

erotisi
8 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jij weet de consumptie van salmiak wel omhoog te krijgen hè............
paulus811
8 jaar geleden
hahaha, om te gieren!

Het beste antwoord

Salmiak wordt gevormd door het samenvoegen van ammonia/ammoniakgas en zoutzuur/ waterstofchloridegas.

Voeg je (basisch, want meestal NaOCl) bleekwater bij urine dan wordt zeker geen salmiak gevormd; ook niet als je oude urine zou nemen waarin een deel van de ureum zich in ammoniakgas heeft omgezet. Salmiak is een iets zuur reagerend zout (omdat HCl een sterk zuur is en NH3 een matig sterke base). Je hebt dus echt zoutzuur(gas) nodig om salmiak te krijgen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hooguit zal het bleekwater de bacterien doden en de omzetting van ureum in ammoniak stoppen of verminderen.

Toegevoegd na 12 uur:
Nog even de mogelijkheid gecheckt dat er chloorgas zou kunnen vrijkomen; dat is inderdaad niet uit te sluiten (afhankelijk van sterkte bleekmiddel, temperatuur etc.).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
NH3 (ammoniak) + HCl (zoutzuur) = NH4Cl (salmiak) NaOCl (bleekmiddel) + H2O (verdund bleekmiddel) + NH3 = ???????