Kan men kleur meten?

Kan men een kleur meten en welke eenheid wordt dan gebruikt om bijv. het (licht) verschil tussen een bijv. lichtrode en een iets donker roder kleur aan te duiden.
Wat is dan in de gebruikte eenheden een klein, nauwelijks zichtbaar, kleurverschil en een groter kleurverschil, dat duidelijk zichtbaar is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar er zijn kleurendetectoren voor blinden en slechtzienden. Deze houd je voor een voorwerp en het apparaat geeft aan welke kleur het is. Dit laat zien dat kleur toch wel meetbaar is, maar ik ben benieuwd of het altijd zal werken. https://www.worldwidevision.nl/nl/product/huishouden/kleurendetectors

Antwoorden (5)

Dat is het verschil in de golflengte van het licht, en ja dat kan je meten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ http://science-edu.larc.nasa.gov/EDDOCS/Wavelengths_for_Colors.html En de eenheid is dus een aantal nanometer of een frequentie. In principe net als geluid dus.
WimNobel
8 jaar geleden
- Nee! Kleur is niet hetzelfde als golflengte of frequentie. Bij kleur gaat het om de precieze verhouding waarin de verschillende soorten lichtgevoelige cellen in ons oog worden aangeslagen. Zo kun je met verschillende samenstellingen van golflengten toch dezelfde kleur krijgen. De meeste kleuren zijn alleen te verkrijgen door menging van verschillende golflengten en kunnen dus nooit door het opgeven van één golflengte (in nanometer) worden aangeduid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom geef je dit niet als antwoord? Ik had je graag een plusje gegeven!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WimNobel Snap ik nog even niet. Wat is het verschil tussen: 1 http://sunlitest.com/showroom/images/2012%20Graphics/FT%20Wavelength.png
En
2 http://codehop.com/wp-content/uploads/2010/09/freq_chart.gif Spreek je zogezegd over onze ogen die alleen R, G en B receptoren hebben? Dan krijg je toch gewoon http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/vision/imgvis/colcon.gif Wat het zelfde is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WimNobel
Uit de vraag:
"Wat is dan in de gebruikte eenheden een klein, nauwelijks zichtbaar, kleurverschil en een groter kleurverschil, dat duidelijk zichtbaar is?" Hoe groter het verschil in nm hoe groter het kleurverschil zou ik zeggen. Hoe zou jij het zeggen dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ik zou ook zeggen maak een antwoord van je reactie en wellicht wat je nu als reactie gaat geven op deze reacties.
WimNobel
8 jaar geleden
@Gesp: ik heb (nog) geen antwoord gegeven omdat ik er nog niet uit ben hoe het dan wel moet. De vraag is immers hoe we kleuren kunnen meten. Dus we zoeken naar een systeem waarbij dezelfde indruk die het oog krijgt als hetzelfde getal (of combinatie van getallen) wordt weergegeven.
WimNobel
8 jaar geleden
@Tomaat: Golflengte en frequentie mag van mij door elkaar gebruikt worden. Immers, het produkt van beide is de lichtsnelheid en die is constant (nou ja, in vacuum en nagenoeg ook in lucht en daar hebben we het over). Je link naar een tabel met geluidsfrequenties snap ik even niet. Mijn bezwaar richt zich tegen het gelijk stellen van frequentie/golflengte aan de ene kant en kleur aan de andere kant.
Maar goed, een heel klein verschil in kleur tussen twee soorten bruin zul je nooit in nm kunnen uitdrukken. Bruin is zeker geen spectrale kleur en om het verschil in een getalswaarde uit te drukken is zeker de nm als eenheid niet toereikend. Immers we moeten van de drie componenten R, G en B aangeven hoe de verhoudingen veranderd zijn.en wellicht ook hoe de absolute waarden veranderd zijn.
Dus nogmaals, ik ben er nog niet helemaal uit en alleen als ik het precies weet geef ik een antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze reacties van WimNobel zijn voldoende voor een antwoord. Alleen wel in de vorm van de reactie op een ander antwoord.
De verhouding tussen R, G en B wordt meestal ook gebruikt om een kleur aan te geven om dat je met die drie alle kleuren kunt maken.
Kleuren hebben een RAL nummer, ral9001 is wit
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor niet alle kleuren hebben een ral nummer
Ral is alleen voor verf en andere coatings
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dat heeft ook niks met meten te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niemand van de beantwoorders benadert tot nu toe de essentie van de vraag.... ik wacht nog even af....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo, Ik heb zelf het antwoord gevonden:
DIN 6174
Colorimetric evaluation of colour coordinates and colour differences according to the approximately uniform CIELAB colour space
STANDARD by Deutsches Institut Fur Normung E.V. (German National Standard), 10/01/2007 Sorry als ik jullie laten zoeken heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere zie er geen antwoord in...
erotisi
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/CIELAB
Kleuren zijn op verschillende manieren te maken en te onderscheiden.
In je vraag heb je het over rood, en iets donkerder rood.
Dat verschil zit hem in de hoeveelheid rood licht. Heel veel rood licht is helder rood, minder rood licht is donkerder rood. En heel weinig rood noemen we bruin.
De basis kleuren licht zie je in de regenboog. Die lopen van rood naar oranje naar geel naar groen naar magenta naar blauw en naar violet. (Samen geven ze het "witte" licht van de zon.)
Deze kleuren kun je onderscheiden naar golflengte of naar frequentie.
Met een prisma kun je deze kleuren scheiden.
In de chemie en de astronomie doen ze dat heel nauwkeurig, waardoor ze aan het licht van sterren en planeten kunnen zien uit welke stoffen ze bestaan. Met name de aanwezigheid van water kunnen ze bepalen.
Die kleuren kun je dan in verschillende verhoudingen mengen. In dat mengsel kun je aangeven welke kleuren met welke intensiteit aanwezig zijn. Dus je noemt de golflengte en de energie die elke kleur heeft.
Dat gebeurt min of meer in een camera.
In je ogen zitten drie verschillende receptoren, die respectievelijk het meest voor rood, voor groen, en voor blauw gevoelig zijn. Daardoor zien we verschillende kleuren.
Voor sommige kleuren hebben we aparte namen. Zo is bruin een tint tussen donker rood en donker geel.
Op een computerscherm gebeurt dan weer het omgekeerde. Elke pixel straalt dan een bepaalde hoeveelheid rood, groen en blauw licht uit, hetgeen je soort van als één kleur benoemt.
Reddie
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Grotendeels mee eens. Alleen de zin "Dus je noemt de golflengte en de energie die elke kleur heeft." klopt volgens mij niet, en wel hierom:
We hebben receptoren voor rood, groen en blauw licht. Dat betekent dat die specifieke zintuigcellen de piek van hun gevoeligheid hebben bij de golflengten die horen bij de spectrale kleuren rood (570 nm), groen (544 nm) en blauw (443 nm). Nu is er in het spectrum tussen rood en groen, geel gelegen (555 nm). Wanneer we licht van 555 nm waarnemen dan slaan zowel de "rode" als de "groene" zintuigcellen aan. We zijn eraan gewend de signalen van die zintuigcellen in die verhouding als "geel" aan te duiden.
Echter, wanneer we gemengd licht ontvangen, zeg half rood (570 nm) en half groen (544 nm), dan slaan dezelfde cellen in dezelfde verhouding aan. Ook dit noemen we geel. Ons oog is niet in staat het spectrale geel van het gemengde geel te onderscheiden.
Welnu, een correct antwoord op de vraag zal duidelijk moeten maken dat de beide soorten geel dezelfde aanduiding krijgen. Door golflengten van de samenstellende delen van het licht op te sommen krijg je dat niet voor elkaar. Vandaar mijn opmerking (bij reactie op andere antwoorden): kleur is niet hetzelfde als golflengte!
erotisi
8 jaar geleden
@wimnobel
Je zegt in een andere reactie dat bruin geen spectrale kleur is, en dat de meeste kleuren zijn alleen te verkrijgen door menging van verschillende golflengten en kunnen dus nooit door het opgeven van één golflengte (in nanometer) worden aangeduid.
In bovenstaande reactie duid je geel aan met 555nm. En er zijn toch ook monochrome kleuren, net zoals er de regenboog/zonlicht alle kleuren bevat. Dus ik begrijp niet goed waarom je zegt dat de meeste kleuren alleen een combinatie zijn van golflengten. Wat betreft je stelling dat het onmogelijk is om soms onderscheid te maken tussen een golflengte en een combinatie van golflengten is het misschien ook belangrijk om verschil te maken tussen tint en fletsheid.
Als je nl een combinatie van kleuren hebt is de kans groter dat de kleur wat fletser aandoet terwijl de tint hetzelfde is, dat kan dan komen doordat een derde kegeltje daar onderscheid in kan aanbrengen. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur#bruin Wat overigens ook nog van belang schijnt te zijn is de intensiteit van de golflengte. Als oranje heel intens wordt ziet het eruit als bruin.
Reddie
8 jaar geleden
@WimNobel
In mijn antwoord heb ik 3 dingen onderscheiden.
1) De spectrale kleuren, waar je een golflengte aan kunt toekennen, en een foton-energie (daar kreeg Einstein de Nobelprijs voor).
2) Als we het als mens over kleuren hebben, hebben we het over mengsels van die spectrale kleuren.
3) Hoe we kleuren waarnemen en benoemen.
Jouw (goeie) verhaal gaat alleen over het derde aspect.
Foto- en filmcamera's doen niet anders dan kleur meten. Wij zien kleuren door licht, en licht bestaat uit golven met frekwenties en die kun je meten (Hz). Kleuren -van dingen- zijn echter 'afhankelijk' van het licht dat er op valt. Iets dat we 'normaal' zien als rood is, als het met enkel groen licht beschenen wordt, helemaal niet rood. In het donker hebben dingen überhaupt geen kleur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt kleur van het licht. En het kleur van een voorwerp.
De kleur van licht meet je door het licht te meten met spectrogram, dus is de verdeling van de verschillende frequenties of golflengtes. Op ene as staat de hoeveelheid lichtgolven en andere as de lengte of frequentie van de lichtgolven. En aan de frequenties kun je de namen van kleuren van de regenboog hangen.

Het kleur van een voorwerp meet je door wit licht op een vorm te laten vallen en de licht dat terug kaatst te meten. En wit licht is licht met een gelijke verdeling van de kleuren van de regenboog.

En het gaat over het zichtbare licht, dus het licht dat waargenomen kan worden door het menselijk oog.

Dit hoe een natuurkundige het meet.

Er zijn minder dure oplossingen en dat is gewoon een strookje met diverse RAL kleuren er naast te houden en zeggen het lijkt op dat RAL nummer. Maar dat is niet volgens de ISO eenheden. Maar elke RAL nummer is te vertalen in een beschrijving met Hz en verdeling van daarvan.