Waar komt de as van de vulkaan vandaan?

Bij een vulkaanuitbarsting komt magma naar buiten. Magma is, simpel gezegd, gesmolten gesteente. Dat magma komt vloeibaar naar buiten en kan onderweg stollen.

Maar de vulkaan in IJsland stootte aanvankelijk vooral heel veel as uit.

Waar komt die as vandaan? Is dat heel fijn verpulverde lava, of is het iets anders?

Cryofiel
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/as-aangemaakt.56189 van een aantal dagen geleden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank je! Ik had al wel verwacht dat dit al zou zijn gevraagd, maar ik kon die eerdere vraag niet vinden.

Het beste antwoord

Vulkanische as is idd geen echte verbrandingsas maar heel fijn gruis van vulkanische steen en glas (tefra).
Het hoeft niet eens materiaal van gestolde lava zelf te zijn. Steen materiaal dat zich op de vulkaan bevond en door de kracht van de uitbarsting verpulverd en de lucht in geschoten wordt geeft hetzelfde effect. Alle gruis zooi de een vulkaan de lucht in gooit valt onder dezelfde noemer. Als de deeltjes klein genoeg zijn heet het vervolgens as.
Het is bij inademen ook een stuk gevaarlijker dan as van een brand doordat de vulkanische deeltjes een soort miniatuur scheermessen zijn.
De deeltjes schijnen overigens uniek herkenbaar te zijn per vulkaan door vulkanologen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, heel fijn verpulverd lava ;D
bij sommige uitbarstingen meer dan andere uitbarstingen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vulkaan kan tijdens explosieve erupties grote hoeveelheden brokstukken (klasten) en stof uitwerpen, die tefra - de brokstukken -worden genoemd.
Einderdaad magma, gesmolten gesteente. En ook gas.

De grootste brokstukken heten vulkanische bommen, kleinere klasten worden lapili genoemd, en het fijnste materiaal is vulkanische as.

De grotere brokstukken vallen direct weer naar beneden en vormen een gevaar voor de directe omgeving van de vulkaan.
De fijne as kan echter grote afstanden door de atmosfeer afleggen. Als een hete aswolk het in grote hoeveelheid in de buurt van de vulkaan naar beneden komt kan het bewoond gebied verwoesten.

Vulkanische as en lava zijn echter ook zeer vruchtbaar.

De as komt dus ook uit de vulkaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aswolk zou sowieso stoppen. De as wordt veroorzaakt door de aanraking van de hete gassen en lava met het ijs van de gletscher. Onder grote druk van de stoom worden die deeltjes dan 'afgeschoten' tot grote hoogte. Aangezien de gletscher nu bijna helemaal gesmolten is, komt er ook geen as meer vrij.
AWM