Zinkt ijs onder natuurlijke omstandigheden ook wél eens?

Ijs blijft normaal gesproken drijven, omdat het water eronder zwaarder is dan doordat bij een temperatuur tussen de 0 en 4 graden de kristalstructuur dichter wordt.

Maar stel je hebt een groot gat in de grond van 8 meter diep gevuld met water van aanvankelijk +10 graden. Het gaat streng vriezen. Er vormt zich dus een ijslaag op het water. Stel dat op een gegeven moment de bovenste 2 meter gemiddeld -4 graden, de 2 meter daaronder gemiddeld +2 graden, en de onderste helft is +7. Ik weet niet of dit een reële voorstelling van zaken kan zijn. Maar zou het ijs in dit geval ook blijven drijven? Immers het onderste water is door zijn warmte het deel met de minst grootte dichtheid in wil dan naar boven. Het zou dan uiteindelijk toch helemaal naar boven moeten komen en het ijs zou dan wat moeten zinken.

Is het nu zo, dat dit voorbeeld heel onwerkelijk is waardoor je ijs niet snel zal zien zinken of zal het ijs zelfs in dit geval niet zinken?

erotisi
8 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Nee, die situatie kan zich niet voordoen. Zodra de bovenlaag afkoelt, wordt hij zwaarder en zal hij zinken Er zal dus nooit warmer water onder het koudere zitten. Totdat 4 graden is bereikt.
Daaronder geldt hoe kouder hoe lichter, dus het ijs ontstaat aan het oppervlak en blijft daar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het water is niet zozeer zwaarder, maar het ijs is veel lichter dan water.
De water dichtheid veranderd in verhouding tot ijs nauwelijks.