Zijn er concrete voorwaarden waaronder een potlood op zijn scherpe punt zal blijven staan?

Zo ja, wat zijn die voorwaarden en is dat eens geprobeerd. Zo nee, is het dan gewoon onmogelijk en waardoor komt dat dan.

Stel je plaatst een potlood (met scherp geslepen punt) in een vacuum schokvrije zone, kan het dan? Of maakt de aarde altijd schokken waardoor het niet zal lukken of ligt het misschien aan het potlood zelf?

erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+) Altijd weer vragen die je aan het denken zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In navolging van Columbus, die een hardgekookt ei op zijn punt rechtop liet staan door hem iets te hard neer te zetten....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_van_Columbus
....zou je dezelfde methode kunnen toepassen met jouw potlood, voorwaarde is natuurlijk dit op een piepschuim plaatje uit te voeren.

Het beste antwoord

Je gaf me de mogelijkheid voorwaarden te stellen. Als je het potlood verzwaard met rondom een horizontale schijf en je laat hem snel draaien, dan zal hij zeker blijven staan. Dit is niets nieuws, de gyroscoop en de tol werken volgens dit principe.

Probleem is natuurlijk dat het lastig zal zijn het potlood eindeloos door te laten draaien, dan wordt het een perpetuum mobile en dat is vooralsnog niet uitgevonden. Een goed uitgebalanceerde gyroscoop met weinig wrijving kan echter een hele tijd rechtop blijven staan.

Toegevoegd na 44 minuten:
Als je hem wrijvingsloos kunt laten draaien, ver verwijderd van objecten met zwaartekracht, zal het potlood uitgevoerd als perfecte gyroscoop héél erg lang blijven draaien, zonder te gaan "wobblen".

Te denken valt aan een relatief 'lege' plek ver buiten ons zonnestelsel of liever nog ver buiten de Melkweg, met de punt gericht op de dichtstbijzijnde (maar zeer veraf gelegen) ster.
(zie bron 3).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je toevoeging heeft niets meer met staan te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
is relatief, een ster staat aan de hemel en de maan staat dichtbij de aarde en de poolster staat in het noorden.