Kun je iemand mummificeren met een föhn?

Een vriend had een rare droom/nachtmerrie waarin iemand werd gemummificeerd met een föhn. Dit leidde bij ons tot de discussie of dit überhaupt mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Mummificatie treedt op wanneer een lichaam uitdroogt door natuurlijke of door kunstmatige middelen. Simpele uitdroging, mits deze voldoende snel optreedt en tot een voldoende lage vochtigheidsgraad, levert al een zeer goed houdbare mummie op. Onder natuurlijke omstandigheden lukt dit alleen goed als er geen insecten zoals aasvliegen en kevers bij het lijk kunnen komen om het op te eten."

Met een föhn heb je wel een goed principe te pakken: droge, warme lucht, het probleem is alleen dat een föhn niet genoeg vermogen zal produceren om een heel lichaam te conserveren.
Wanneer iemand overlijdt treedt al heel snel de ontbinding van de organen in. Een föhn droogt het lichaam wel uit, maar niet snel genoeg om de ontbinding van de organen tegen te gaan. Het lichaam zal dus van binnenuit gaan rotten en alsnog vergaan.
Meer kans maak je al als je de organen verwijdert, maar ook dan zal de föhn niet genoeg lichaamsoppervlakte mummificeren voor een volledige mummie.

Dus: nee, dat zal niet lukken. Je vriend kan weer gerust gaan slapen ;)