Klopt het dat hydroxiden, oxiden, carbonaten en ammonia tot de basen gerekend kunnen worden omdat ze H+-ionen in een zure oplossing kunnen opnemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee.

Ammonia kan namelijk geen H+ meer opnemen; ammoniak (NH3) kan dat wel. De anderen zijn idd protonacceptors en dus basisch.
tinus1969
8 jaar geleden
Tom, het antwoord is inderdaad nee maar ook om (nog) niet genoemde redenen:

wat jij stelt wat betreft 'de oxiden' die basisch zouden zijn: dat klopt wat betreft oxiden van metalen, maar het klopt niet wat betreft de oxiden van niet-metalen. SO3, NO3, ClO3 reageren allemaal sterk zuur en vormen in aanraking met water respectievelijk zwavelzuur, salpeterzuur en chloorzuur.

Verder moet je bedenken dat een grote rol speelt aan welke reactie (bij voorbeeld) die carbonaten te danken zijn. Heeft een sterke base met CO2 (of het hypothetische H2CO3) gereageerd, dan is het carbonaat basisch, want CO2 is een zwak zuur en NaOH een sterke base. Maar laat je CO2 reageren met Sn(OH)2, tinhydroxide, wat een zeer zwakke base is, dan zal het eindproduct niet basisch zijn, maar neutraal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als SO3, NO3 en CLO3 in water sterk zuur zouden reageren zouden ze toch eerst protonen (H+ ionen) moeten opnemen en dus basisch moeten reageren. Als die protonen in dezelfde oplossing vervolgens weer worden afgegeven (zoals dat een zuur betaamt) is het resultaat voor de protonenconcentratie (de pH) nul. Je redenatie klopt dus niet.
tinus1969
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio, je hebt gelijk. Ik las 'oxiden' als O2- (staat overigens wel in Binas).