Dacht Maxwell dat de lichtsnelheid ook een vaste waarde had? Zo ja hoe kwam hij daarbij?

Einstein bepaalde dat de lichtsnelheid een absolute constante was. Maar kwam Maxwell ook op een constante uit? Zo ja hoe dan? Of was die bij hem nog relatief?

erotisi
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Maxwell dacht dat niet, Maxwell wist dat. Het volgt namelijk uit de wetten die hij opstelde voor zijn theorie van elektrische en magnetische velden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Maxwel wist dat er een relatie bestaat tussen de lichtsnelheid c, de magnetische veldconstante μ en de elektrische veldconstante ε. Die relatie geldt voor allerlei media, bijvoorbeeld c(lucht)² = 1/ε(lucht)μ(lucht). Specifiek geldt deze relatie ook voor het medium dat in de optiek van Maxwell de wereldruimte vult en die hij ether noemde.
Wat Maxwell niet wist is dat we het begrip ether helemaal niet nodig hebben en dat de etherhypothese tot verkeerde resultaten leidt. Dat bleek pas met het Michelson-Morley-experiment. In plaats van ether hebben we het nu over deze grootheden in vacuüm en tegenwoordig duiden we dat aan met symbolen die een index 0 krijgen: c₀² = 1/ε₀μ₀. Omdat we nu begrijpen dat de lichtsnelheid in vacuüm een fundamentele natuurconstante is wordt die meestal gewoon met c aangeduid. Maar dat wist Maxwell niet: voor hem was c(ether) gewoon een van de te meten waarden in een lijst van te onderzoeken media. En die, zoals alle snelheden, afhankelijk zou zijn van de snelheid van degene die de meting doet ten opzichte van het medium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar kan ik mij op zich wel in vinden. Maar wat Maxwell dus wel wist dat er een vaste lichtsnelheid is afhankelijk van het medium. En het meten van de lichtsnelheid door iemand die ten opzichte van dat medium beweegt zou in zijn optiek dan dus de som van die bewegingen moeten zijn waarbij de lichtsnelheid dan dus nog steeds een vaste waarde heeft. Dat was toch ook de achtergrond van het Michelson-Morley-experiment. Wat Maxwell niet wist was de absolute waarde van de lichtsnelheid. Maar in de vraag wordt ook gesproken over vaste waarde en niet over absolute waarde. In mijn optiek kwam Maxwell dus op een constante waarde uit maar niet op een absolute constante die voor alle waarnemers in alle referentiestelsels geldt.
WimNobel
8 jaar geleden
Ja, akkoord.

Andere antwoorden (2)

Maxwells idee was dat die snelheid, gemeten in lucht -- hij kon moeilijk anders -- altijd dezelfde is en bij benadering klopt dat ook.

Maxwells experimenten toonden aan dat licht elektromagnetische straling is. Het meten van de lichtsnelheid is relatief eenvoudig, althans in theorie. Je laat een lichtpuls van een felle lichtbron vallen op een snel draaiend spiegeltje op grote afstand en kijkt dan hoever naast de lichtbron het weerkaatste licht uitkomt. Hoe kleiner de ' verplaatsing' hoe groter de snelheid. De lichtsnelheid als absolute constante geldt inderdaad -- maar alleen in vacuum. Licht dat door lucht, water, glas en andere doorlatende media loopt, zal niet diezelfde snelheid hebben. Hoewel ik de wiskunde in de bron niet kan volgen is hieruit wel duidelijk dat die snelheid -- in verschillende materialen -- ook verschillend is. Overigens geldt ditzelfde voor de geluidssnelheid die bij voorbeeld in metalen hoger is dan in lucht.

Men heeft lang gedacht (ook ten tijde van Maxwell) dat er een ether was die noodzakelijk is voor de voortplanting van licht, maar het bestaan daarvan is nooit aangetoond en tegenwoordig gelooft er vrijwel niemand meer in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten tijde van Maxwell dacht men nog niet dat de lichtsnelheid constant was; dat idee kwam ook niet van Einstein, maar was het verrassende resultaat van experimenten van de heren Michelson en Morley in 1887. Einstein was degene die deze waarneming tot zijn logische eindconclusie voerde, namelijk de speciale relativiteitstheorie.
tinus1969