Als je een lichtflits elke seconde vanaf een hoog gebouw naar de grond stuurt, wat is dan het tijdsinterval op de grond?

Volgens het equivalentie principe is een constante versnelling gelijk aan een zwaartekracht. Als ik in een constant versnellende raket van boven naar beneden elke seconde een lichtflits stuur naar de vloer wordt de ontvangst daarvan met steeds kortere tussenposen ontvangen. Op aarde zou volgens dat principe dus hetzelfde moeten gebeuren. Maar betekent dat dan dat de lichtflits op de grond uiteindelijk met maar een fractie van een seconde verschil overblijft? Omdat de de valversnelling maar 10 km is zal dat waarschijnlijk wel lang duren. Maar klopt dat wel?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

raketAls een voorwerp beweegt gaat zijn klok langzamer. Als je een raket hebt die versneld naar beneden komt dan betekent dat de klok naarmate de raket sneller gaat de klok langszamer gaat (de klok in de raket voor de waarnemer op de grond). Als die klok de secondes bijhoudt waarop de puls verstuurd wordt dan betekent dit dat er steeds meer tijd tussen de pulsen komt.

Vanwege de versnelling van de raket zal het licht voor de waarnemer beneden een blauwverschuiving vertonen omdat de raket steeds sneller komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik weet niet zeker of je antwoord ook een antwoord op mijn vraag is, maar ik zal misschien wat dieper moeten nadenken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij beging over een raket die naar beneden versneld :-)
In het geval van een flatgebouw dus een constante afstand lichtbron-aarde, zal elke puls dezelfde valversnelling ondergaan; ergo het tijdsinterval tussen de waargenomen lichtpulsen op de grond is ook 1 seconde. Ervan uitgaande dat de lichtpulsen ook gelijk zijn en de atmosfeer gedurende die tijd niet verandert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Licht gaat met een constante snelheid en zal daarom geen versnelling ondergaan. (-)