Nee, dry ice is vastCO2. En dat bestaat niet eens in vloeibare vorm.
Het gaat van vaste vorm direct over in de gasvorm.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvulling. Vloeibaar CO2 bestaat niet bij atmosferische druk, bij een wat hogere druk kan er wel degelijk vloeibare CO2 bestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
CO2 bestaat niet invloeibare vorm? Ik heb hier thuis nochthans een fles vloeibare CO2 staan...
Het kort door de bocht antwoord is: nee, want er bestaat niet zoiets als droog water. Maar lees verder!

Dry ice (de Nederlandse naam gewoon droog ijs) is kooldioxide. Dit kan onder druk (zoals in stalen flessen) zelfs bij kamertemperatuur vloeibaar zijn. Het verzenden en bewaren van CO2 in dergelijke flessen onder druk is veel goedkoper dan het sterk afkoelen ervan of het gekoeld bewaren in de vorm van droog ijs. Bij het vullen van die flessen onder druk gebeurt iets grappigs: er wordt gasvormig CO2 in geperst; doordat er steeds meer gas in dezelfde ruimte wordt geperst, wordt dat gas vloeibaar en kun je er veel meer CO2 in kwijt dan je onder hoge atmosferische druk er in zou kunnen opslaan.
Al smelt droog ijs dus niet bij normale druk (want dan ontstaat een damp), onder hoge druk smelt het wel degelijk (en er ontstaat een vloeistof).

conclusie: er bestaat wel degelijk een vloeibare vorm van droog ijs. Zie de bron.