Wat gebeurt er bij een verlaagde zuurstoftoevoer bij een bunsenbrander?

Bij een gesloten zuurstoftoevoer heeft de vlam van een bunsenbrander een gele vlam en zal er op de bodem van een proefbuis roet beginnen vormen als je het in de vlam brengt. Wat gebeurt er dan bij open zuurstoftoevoer? Welke kleur heeft de vlam van de bunsenbrander? Zal er iets op de basis van het vuurvast proefbuisje gebeuren zoals roetvorming e.d.? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Beste DdA29, ik zal je vragen (incl. die in de toelichting) punt voor punt beantwoorden.
a. bij verlaagde zuurstoftoevoer zal onvolledige verbranding plaatsvinden. Het feit dat de vlam geel of zelfs roodachtig wordt, duidt op een lage verbrandingstemperatuur. Er zal naast waterdamp koolmonoxide worden gevormd.
b. bij open zuurstoftoevoer zal volledige verbranding plaatsvinden. Je ziet een blauwe vlam die, omdat ze heel snel lucht aan zuigt, ook gaat ruisen. Dat de vlam blauw is duist op een zeer hoge verbrandingstemperatuur. Er zal naast waterdamp alleen kooldioxide worden gevormd.
c. bij (haast) gesloten luchttoevoer: oranje tot rood (hele vlam heeft dezelfde kleur). Bij open luchttoevoer zie je een blauwe haast onzichtbare zoom om een geel binnendeel. Dat binnendeel is geel omdat de zuurstof daar niet snel genoeg kan doordringen omdat die zuurstof de buitenkant (de gasmantel) al verbrandt. Je ziet trouwens dat alleen het onderste deel van de binnenkant geel is, verder naar boven wordt ook het centrum van de vlam blauw.
d. Er vindt wel roetvorming plaats bij gesloten luchttoevoer, maar die roet wordt door de opstijgende hete lucht meegevoerd. Houd (heel kort) een oud schoteltje net boven de vlam dan zul je zien dar er roet op wordt afgezet. Ik neem aan dat je dit ook met je proefbuisje gaat aantonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op Wikipedia vind je al, dat meer zuurstof een hetere vlam geeft. Doorklikken brengt je op Wikimedia waar foto's van de vlam bij steeds grotere zuurstoftoevoer te zien zijn.
Weinig zuurstof leidt tot onvolledige verbranding van het gas; hete koolstofdeeltjes in de vlam geven een gele kleur en slaan als roet neer op je proefbuisje.