Welk gas zit er in mijn vijver? (zie beschrijving)

Als we met een stok in onze vijver poken, dan komen er bellen naar de oppervlakte. We dachten dat het methaan was, maar toen we er een lucifer bijhielden bleek het niet te branden. (Er zwemmen eenden op de vijver en de vijver heeft een aarden ondergrond) Welk gas zou dit zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Als er niets gebeurt als je er een brandende lucifer bij houdt is het zeker geen zuurstof want dan had je een enorme steekvlam gekregen. Je hebt ook geen zuurstof maar gewoon ingesloten buitenlucht opgepookt. Dat bestaat maar voor ongeveer 21 % uit zuurstof en voor ongeveer 79 % uit stikstof en edelgassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En waarom / hoe zit die lucht dan onder het water?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De enige manier die ik kan opperen is dat je die er met het poken zelf inbrengt. Maar dat is ook alles wat ik weet van de gang van zaken bij jouw vijver.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zuurstof brandt inderdaad niet maar als je een brandende lucifer in een wolk zuivere zuurstof houdt ontstaat wel een hevige brand in de lucifer: een steekvlam. Je hebt gelijk dat methaan het meest voorkomende gas is dat in waterbodems ontstaat maar in de meeste tuinvijvers is dat niet waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat die zuurstof voor een hevigere vlam zou kunnen zorgen is correct. Al lijkt mij dat bij een vijver erg onwaarschijnlijk. Denk dat je, als je dat al zou voorhebben, eerder bij een aquarium zou hebben. Overigens zit er slechts 78% stikstofgas in de atmosfeer ;-)
Gezien het warme weer zou ik zeggen: het is stikstofgas.

Voor alle gassen geldt namelijk dat, althans bij een constante druk, de oplosbaarheid ervan afneemt bij een hogere temperatuur. Bij een hogere temperatuur wordt de dampspanning van het gas tevens hoger. Dat betekent dat de omgevingsdruk in vergelijking met de dampspanning lager wordt en dus ook de oplosbaarheid van het gas (want die omgevingsdruk is nodig om te voorkomen dat het gas bellen kan vormen).

Stikstofgas heeft een heel hoge dampspanning. Dat verklaart waarom stikstof heel erg slecht oplosbaar is in water. Ter vergelijking: CO2 heeft een lagere dampspanning dan stikstofgas en is veel beter oplosbaar in water.

Wanneer het water met de atmosfeer in evenwicht is betekent dit dat het opgeloste stikstofgehalte 78% bedraagt van de maximale oplosbaarheid. Want in de atmosfeer is er 78% stikstofgas aanwezig.

Stijgt de temperatuur dan daalt de maximale oplosbaarheid van stikstof en wanneer de temperatuur in een korte tijd snel genoeg toeneemt dan bedraagt het opgeloste stikstofgehalte 100% van de maximale oplosbaarheid. Stikstofgas kan dan niet meer in oplossing blijven en begint bellen te vormen.

Door in het water te poken zorg je gewoon voor meer botsingen tussen de watermoleculen maar ook tussen de stikstofmoleculen. De onvermijdelijke stikstofbellen worden dus gewoon sneller gevormd.

Waarom stikstofgas? Omdat de oplosbaarheid van stikstofgas slechts met 22% moet afnemen om de voorgaande evenwichtsconcentratie met de atmosfeer te bereiken.

Voor zuurstofgas moet de oplosbaarheid al met 79% dalen en zal de temperatuur dus hoger moeten worden alvorens deze lagere oplosbaarheid is bereikt (tenzij de oplosbaarheid i.f.v. de temperatuur bij zuurstofgas 4x sneller zou afnemen, maar dat is niet het geval. Wanneer de temperatuur zover is gestegen dat de oplosbaarheid van stikstof met 22% is afgenomen is de oplosbaarheid van zuurstofgas slechts met ongeveer 30% afgenomen - afhankelijk van welke begintemperatuur je neemt beetje meer of minder...).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een prima en duidelijk verhaal maar uit niets blijkt dat de vraagsteller bij zeer heet weer zoals we nu hebben in de vijver heeft gepookt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er komen gewoon altijd bellen uit als je er in pookt.