Komt de rode avondzon nu door verstrooiing van het blauwe licht of door een sterkere breking van het rode licht of een combinatie?

Vele vragen over waarom de hemel blauw is zijn al gesteld. Ook waarom de avond rood is. Veelal wordt dan gezegd dat door rayleighverstrooiing het blauwe licht s-avonds zoveel verstrooid is dat het rode licht over blijft. Of dat de rode kleur verder reikt dan de blauwe kleur.

Maar nu lees ik mijn boek dat de avond rood ziet doordat het rode licht met een grote golflengte bij de overgang van het vacuum naar lucht sterker wordt afgebogen dan het kortgolvige blauw.

Mijn vraag is nu of met de verstrooiing van het blauwe licht hetzelfde wordt bedoeld als met de verschillende breking van het rode en blauwe licht?

Maw er is een verschil in waarom het overdag blauw is en savonds rood. Doordat overdag het blauwe licht meer wordt verstrooid maar savonds het niet roder is omdat het blauwe licht meer is verstrooid dan het rode maar dat het rode licht bij een laag staande zon ons alleen nog bereikt terwijl het blauwe licht niet als het ware is uitverstrooid maar dat het hoog in de lucht over ons heen gaat (door de andere breking)

OF wordt dus met de verstrooiing van het licht hetzelfde bedoeld als met de breking van het licht?
http://www.goeievraag.nl/cafe/wetenschap/sociale-wetenschap/vraag/541832/heldere-lucht-blauw-paars-gras
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/42707/ontstaan-ochtendrood-avondrood

erotisi
8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Verstrooiing van licht is in essentie anders dan breken van licht. Een prisma breekt het licht maar deeltjes verstrooiien het licht. Bij breking verandert het licht van richting waar twee elementen op elkaar overgaan (bijv. glas en lucht bij een prisma). Er is een vaste relatie tussen het licht voor- en het licht na de breking. Wordt het licht verstrooid, dan is er geen vaste relatie want het licht dat uit een bepaalde richting aankomt zal naar alle richtingen verstrooid worden.

In het witte zonlicht zitten allerlei kleuren omdat het licht korte en lange golflengtes heeft. Het zonlicht dat door de atmosfeer reist rond de aarde, wordt afgebogen door de luchtdeeltjes in de atmosfeer en wordt dus verstrooid.Blauw licht wordt het sterkst verstrooid en daarom zien we de blauwe lucht overdag als het onbewolkt is. Staat de zon 's avonds lager aan de hemel, is de weg die de zonnestralen moeten afleggen door de atmosfeer schuiner doordringen en deze weg is dus veel langer. Het licht wordt dus sterker verstrooid en wel zo sterk dat niet alleen het blauwe licht wordt verstrooid maar ook bijna alle kleuren.Alleen het rood en oranje blijven over en hierdoor wordt de hemel roodgekleurd.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kleurverandering is een gevolg van de Rayleighverstrooiing die het zonlicht ondergaat. Zonlicht bestaat uit alle kleuren. Het blauw zal in de lucht gemakkelijk weerkaatst worden in alle richtingen. Daarom lijkt de lucht ook blauw als de zon hoog aan de hemel staat. Bij zonsondergang echter moet het zonlicht een veel langere weg afleggen door onze atmosfeer. Onderweg wordt het blauwe licht weerkaatst in alle richtingen, zodat het "op" is als het licht ons bereikt en op dat moment blijft er dus vooral rood licht over.
Erna55
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. De ondergaande zon is rood OMDAT de daghemel blauw is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Sterker nog, overdag is de zon om dezelfde reden GEEL !!! Astronauten in de ruimte zien de zon als een WITTE ster. Verstrooiing in de atmosfeer zorgt ervoor dat de zon geel en rood wordt. Zie ook: http://www.astroblogs.nl/2013/10/09/wat-is-de-kleur-van-de-zon/
erotisi
8 jaar geleden
@Cryofiel Kun je dat ÓMDAT nader uit leggen? Evenwel heb ik nog antwoord gezien over de vraag of die Rayleighverstrooiing nu hetzelfde is als de breking van het zonlicht (oa rood en blauw) van het vacuum naar de atomosfeer. Ik bedoel daarmee het volgende: Als zonlicht door een prisma gaat zul je zien dat het rode licht sterker wordt afgebogen dan het blauwe dat veel meer rechtdoor gaat. Dat komt dan oa doordat het zonlicht heel schuin erop valt. Omdat het blauwe licht een andere snelheid heeft dan de rode gaat (in het prisma) gaat deze meer rechtdoor.
Datzelfde gebeurt nu savonds als het zonlicht ook veel schuiner (bijna horizontaal) op de atmosfeer terecht komt. Het blauwe licht gaat dus veel meer rechtdoor dan het rode wat we dus zien omdat dat dat rode licht veel meer verticaal gebroken wordt.
Mij lijkt het dan dat het blauwe licht niet primair zo verstrooid wordt dat er niets over blijft omdat het alle kanten is uitgegaan en daardoor het blauwe niet meer te zien is, maar dat het blauwe licht gewoon niet zo laag komt door de breking.
Maar omdat dacht ik Rayleighverstrooiing ook een vorm van breking is twijfel ik of dat nou eigenlijk hetzelfde is of dat de breking en de verstrooiing in die volgorde bijdrage aan de rode avondzon.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee, de verstrooiing in de atmosfeer is anders dan de breking in een prisma. Zet eens een brede plank rechtop in het water. Doe dat eerst in een vijver, waar de wind allemaal korte golfjes maakt. Je zult zien dat die korte golfjes door de plank worden tegengehouden: achter de plank (aan de lijzijde van de plank) is het water vlak. Zet diezelfde plank nu in zee, waar lange golven zijn. Je zult zien dat die lange golven zich niets aantrekken van de plank: ook achter de plank gaat het water op en neer. De golven trekken zich niets aan van de plank, ze gaan gewoon rechtdoor. Met licht in de atmosfeer gebeurt hetzelfde. De lange rode golven trekken zich niets aan van de stofdeeltjes in de atmosfeer: die gaan gewoon rechtdoor, net als de lange golven van de zee. De korte blauwe golven daarentegen worden door de stofdeeltjes in de atmosfeer verstrooid. Waar de lange rode golven niets merken van de stofdeeltjes (net als de golven van de zee niets merken van de plank), worden de korte blauwe golven verstrooid (net als de korte windgolfjes van de vijver worden weerkaatst door de plank). Dus van de zon naar de buitenste lagen van de atmosfeer gaan de rode en de blauwe lichtgolven gelijk op. Maar daarna, binnen de atmosfeer, stuiteren de blauwe golfjes alle kanten op. Daardoor zien wij een blauwe hemel: dat zijn blauwe golfjes van de zon die ons via een soort dronkemansroute vanuit een heel andere richting bereiken. Hoe meer atmosfeer er tussen ons en de zon in zit, hoe meer de blauwe golfjes weggestuiterd zijn. De rode golven gaan gewoon rechtdoor. Dus hoe meer atmosfeer er tussen ons en de zon in zit, hoe meer blauw er is weggestuiterd van het zonlicht. Wij zien de zon in de overgebleven kleur: rood. Dat is wat ik bedoelde met OMDAT.
erotisi
8 jaar geleden
Een leuk inzichtelijk voorbeeld met die plank in het water! Maar ik weet niet zeker of je mijn hele vraag in bovenstaande reactie ook heb meegenomen in jouw reactie. Ik begrijp dat verstrooiing iets anders is dan breking in een prisma (het is sowieso ander materiaal)
Maar waar ik mijn accent op legde was dat de avondzon veel schuiner op de atmosfeer komt dan de middag zon en dat dat verschil ook invloed heeft op het anders zijn van de oorzaak van een blauwe lucht overdag en een rode lucht in de avond.
Ik zie dat je over die schuine inval niet spreekt. Misschien terecht en begrijp ik het niet goed, maar misschien heb je daar geen aandacht aan besteed?
Cryofiel
8 jaar geleden
Als de brekingsindex van belang zou zijn, zouden we een regenboog-zon zien. Brildragers met sterke brillenglazen kennis dit effect wel: kijk schuin door je bril naar zwarte letters op wit papier, en je ziet aan de ene kant van de letter een rood randje, en aan de andere kant een blauw randje. Hetzelfde zie je wanneer je 's nachts schuin door je bril naar de maan kijkt. Dit effect treedt niet op bij de zon (of de maan, of sterren) die door de atmosfeer schijnt. Da's ook geen wonder: de brekingsindex van lucht is slechts 1,000293. Die van de meeste glassoorten ligt rond de 1,5. Lichtbreking speelt bij de overgang van vacuum naar lucht dus geen merkbare rol, dit in tegenstelling tot bij de overgang van lucht naar glas zoals bij een prisma.
erotisi
8 jaar geleden
Ok dat is duidelijk.
Toch vind het ik vreemd dat de lichtbreking van het vacuum naar de atmosfeer toch de grootste nadruk kreeg in het boek wat ik las. En dat was toch geschreven door een natuurkunde docent.
Hoewel er meer kleine foutjes in stonden weet ik niet of het dan een vergissing is of dat ik het toch zelf verkeerd opvat. Maar enfin het is nu duidelijk, bedankt