Is er een verband tussen ijzer als magneet en ijzer als product van kernfusie?

IJzer kan meestal een erg goede magneet worden en erdoor aangetrokken worden. Nu is dacht ik ijzer ook het laatste element wat door kernfusie in sterren kan worden gemaakt. Daardoor vroeg ik me af of die twee dingen iets gemeenschappelijks hebben als oorzaak.

In eerste instantie vroeg ik me eigenlijk af waarom goud niet zo goed magnetiseerbaar is als ijzer. Maar als ik misschien weet waarom ijzer dat wel is kan ik dat misschien doortrekken naar goud.

Maar als er geen verband is waarmee ik het anderszijn van goud tov ijzer kan verklaren vraag ik me toch nog wel af waarom goud niet zo goed magnetiseerbaar is?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst: het ijzer wat jij in je hand kunt houden is ooit eens in een ster ontstaan. Na het vergaan van de ster is het door het heelal gaan zwerven en uiteindelijk op aarde beland. Er is dus geen verschil. Het is letterlijk hetzelfde materiaal.

Dan de vraag waarom sommige materialen wel magnetiseerbaar zijn en anderen niet.

Om een atoomkern draaien elektronen. Die elektronen vormen een elektromagnetisch veld om zich heen.
Bij sommige atomen pakt het zo uit dat de elektronen niet gelijkelijk over de ruimte om de kern heen verdeeld zijn. Aan één kant van die kern zullen op een bepaald moment meer elektronen zijn dan aan een andere kant.
Wanneer je al die veldjes van de elektronen als één geheel gaat beschouwen dan zie je dat het resulterende veld bij zo'n atoom aan één kant van het atoom sterker is als aan de andere kant.

Deze disbalans in het elektromagnetische veld om een atoom heen is feitelijk de magneet in zijn kleinste vorm. Vele atomen die zich samen richten en daarmee hun velden bundelen vormen de magneet zoals wij die kennen.

Deze disbalans is bij ijzer sterk het geval. Atomen waar dit minder speelt, maar wel aanwezig is noemen we paramagnetisch.

Atomen die perfect in balans zijn (die "bolsymmetrisch" zijn), zijn in alle richtingen neutraal en dus niet magnetisch.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Iets wat ik niet helemaal begrijp is de symmetrie waar je het over hebt. Het gaat meer om de gevulde orbitalen bij magnetisme dan dan electronen meer aan 1 kant zitten. De orbitalen geven de kansverdeling aan om een deeltje daar te vinden (in dit geval het elektron). Misshien dat je het "gemakkelijk en begrijpbaar" uitlegt. Zo ja, dan kan ik me er zeker in vinden.
Zo nee, dan snap ik wellicht niet wat je precies bedoelt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Aangezien het altijd moeilijk is het niveau van de lezer (en dat hoeft niet alleen de vragensteller te zijn) in te schatten probeer ik inderdaad altijd gewoon begrijpbaar te zijn. (zo dat ik het zelf ook zou snappen :-p) Mensen raken de draad kwijt wanneer je het over zaken als, ik noem maar wat, waarschijnlijkheden en Schrödingers kat gaat hebben. Wil je de ingewikkelde versie van Dit antwoord, dan biedt de bron je meer diepgang.