Wat is gladder dan twee ijsklontjes die je over elkaar wrijft?

Is er een stof die minder wrijving veroorzaakt als je deze stof over een een ander stukje van deze stof wrijft. Dus bv hout op hout, diamant op diamant. We gaan er voor het gemak van uit dat deze 2 stukjes van dit materiaal beide een hele vlakke gladde kant hebben.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Een ijsklontje heeft bij kamertemperatuur altijd een klein laagje water aan de oppervlakte (omdat het aan het smelten is). Als je met twee ijsblokjes over elkaar wrijft zorg je er voor dat de klontjes sneller smelten en er dus meer water tussen komt. Uiteindelijk zorgt dit water er weer voor dat het glijden wordt vergemakkelijkt.

Kortom: het wrijven gaat zo makkelijk omdat er een laagje water tussen zit. In principe kun je hetzelfde trucje uithalen met ieder ander stofje dat bij kamertemperatuur vloeibaar is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

2 ijsklintjes glijden zo goed omdat ze niet over ijs glijden maar over water. Als je ijs bij 30 graden onder nul tegen elkaar zou wrijven zou je merken dat het heel ruw gaat. Als vaste stof glijdt teflon (antibaklaag) heel goed over elkaar, maar misschien zijn er nog betere.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voorwerken gesmeerd met Buckeyball-fluid maakt minder wrijving dan twee ijsblokjes over elkaar..
de uitvinders Buckminster en Fullereen maakten moleculen van C60 in de vorm van een bol...

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Buckminsterfullereen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en ze merkten dat wanneer ze de H-atomen van een buckyballe vervingen door een F-atoom (Fluor) de wrijving verder verminderde. Fluor is hoofdbestanddeel van teflon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oh ok, dank je... nog completerder nu de vraag dank zij jou hulp...
Oké, maar wat ook interessant aan de vraag is: welke materiaal heeft de minste wrijving als je er twee blokjesvan maakt, zonder smeermiddelen of water.
Ik vermoed dat dat Teflon is (Polytetrafluoroethyleen, PTFE).
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
twee ijsblokjes hebben dan toch water als smeermiddel?
nog minder wrijving is mogelijk kijk maar naar de magneettrein, door magneten met dezelfde polen tegenover elkaar te zetten creëer je een wrijvingloze opstelling. de beweging zal dan alleen nog luchtweerstand ondervinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is dus GEEN wrijving omdat het elkaar niet raakt...
twee ijsklontjes met glijmiddel...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lucht over lucht!