Verandert de stroomsterkte van een metalen draad als de lengte van dat metalen draad ook verandert?

Als er bijvoorbeeld 0,3A door een metalen draad van 20 centimeter zou stromen, zou die ampère veranderen als je hetzelfde draad maar dan 120 centimeter draad hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Reddie
8 jaar geleden
Als je 0,3A door een draad stuurt , dan verandert die stroom niet door de draad langer te maken.
Die stroomsterkte verandert alleen als je er dezelfde spanning op zet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een apparaat aansluit met een snoertje van 20 cm of een snoer van 120 cm zal weinig uitmaken voor de stroomsterkte. De spanning over het langere snoer is dan groter en over het apparaat kleiner. Dit is in de praktijk wel meetbaar maar heeft in het algemeen weinig invloed. Als je de volle spanning alleen over de draad zet zal de draad die zes maal zo lang is maar een zesde van de stroom doorlaten. Wel een heel dun draadje of een heel lage spanning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je aan beide einden van die draad een spanningsbron hebt gekoppeld zal bij de langere draad de stroomsterkte minder worden.Hoeveel hangt af van de inwendige weerstand van de spanningsbron en die van de draad.De lange draad heeft 6 keer zoveel weerstand als de korte uitgaande dat ze beiden verder van hetzelfde materiaal gemaakt zijn.
Stuur je er 0,3 A doorheen (stroombron, dan zal aan de einden van de langere draad 6 keer zoveel spanning gemeten worden als bij de 20 cm lange draad.

Antwoorden (2)

Dat hangt van de andere omstandigheden af.
Bij gelijke spanning wordt de stroomsterkte kleiner, omdat de weerstand van een langere draad groter is.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is totaal in tegenspraak met een eerder gegeven antwoord van je op GV.dat de stroom recht evenredig is aan de weerstand
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/562367/electrische-omheining-verhouding-tussen-electriciteitsverbruik Maar wel correct lijkt me.
tinus1969
8 jaar geleden
@TegenXinnig, het klopt dat me toen vergiste, of beter gezegd, dat ik toen niet (en nu wel) ben uitgegaan van constante spanning.
Ja, I is onderhevig aan R... dus hoe langer het draad(met dezelfde diameter) hoe meer weerstand(R) je ondervindt, het is miniem over die afstand maar meetbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je ook nog enig idee hoe je dit kan uitrekenen met een voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk even hier: http://www.naskpastoor.nl/index.php/wet-van-ohm/184-soortelijke-weerstand