Waardoor hebben mineralen vaak een mooie kleur?

Als verklaring wordt dan ongeveer verteld:
In de nevengroepelementen is het laatst bij gekomen elektron een d-elektron van een binnenste schil.
Veel mineralen bevatten nevengroepelementen en de elektronen ervan staan aldoor in contact met het licht en geven het element zijn kleur.

Maar waardoor staan de binneste d elektronen juist 'garant' voor een kleur?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

omdat mineralen geheel bestaan uit aardpigmenten is de kleur intens.