Is er enig verschil in reflectie van licht op een (stoeptegel) oppervlak dat wordt bekeken vanaf twee tegenoverliggende posities?

Een alledaagse situatie.

Stel een zonnestraal schijnt schuin op een stoeptegel. Aan beide kanten van die tegel staan personen A en B. Vanachter B schijnt de zon op de tegel. Is er dan verschil in wie van beide de tegel het lichtst ziet?

In geval van een spiegel zal A waarschijnlijk meer licht ontvangen van die tegel, aangenomen dat de gereflecteerde hoek van de lichstraal precies op het gezicht van A komt. Maar hier is sprake van een enigszins ruwe tegel waarbij door verstrooiing van het licht het oppervlak van beide kanten even licht lijkt. Maar is dat ook zo?

Ik vind het nl moeilijk te geloven dat die hoek van reflecteren helemaal weg zou vallen op het oppervlak, hoewel ikzelf geen verschil waarneem. Is het verschil zo klein of is er geen verschil?

Ik heb een stoeptegel gebruikt uit de alledaagse ervaring, maar de vraag is (natuurlijk) op meerder objecten van toepassing.

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zal afhangen van van het amorfe oppervlak van de tegel, als die echt random is zal er geen verschil zijn maar als door de productie bijv bij het persen of walsen bepaalde vlakrichtingen de voorkeur hebben dan er meer licht in een bepaalde gereflecteerd worden dan in de andere. Welke richting dat zal zijn blijft een open vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonder een glanzende tegel zal het effect nauwelijks waarneembaar zijn. Straattegels zijn doorgaans, mits droog, juist mat. Hierdoor word het licht erg diffuus gereflecteerd.
Buiten is het effect lastig te herkennen, mede omdat omgevingslicht van direct zonlicht erg van invloed zijn op de waarneming van beide posities.