Leidt atoombinding (altijd?) tot een toe- of een afname van entropie?

Normaal gesproken leidt atoombinding tot bindingsenthalpie. Dit leidt dan tot meer warmte in het systeem. Ik weet niet zeker of je dan kunt zeggen dat de entropie door de warmte er dus meer mogelijkheden zijn ontstaan en daardoor dus meer entropie.

Maar kan het ook zo zijn dat een binding tussen atomen juist netto meer energie kost zodat de entropie afneemt?

Of heb ik hier een verkeerde voorstelling van zaken?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

De entropie binnen een systeem kan per definitie alleen maar toenemen: elk systeem streeft naar wanorde. Geordende structuren, zoals atoombindingen, komen natuurlijk voor maar daarvoor is energie nodig, zoals je in je vraag stelt. De omzetting van de benodigde energie doet de wanorde in het systeem als geheel meer toenemen dan hij afneemt door de vorming van een atoombinding. Dit is de tweede hoofdwet van de thermodynamica.