waarom zijn dakpannen donker gekleurd? Want dat trekt toch alleen maar warmte aan met bijvoorbeeld een warme zomer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Warmte zit in het infrarode deel van het spectrum. Dat kunnen mensen wel voelen maar niet zien. Met het zichtbare deel van het spectrum, kleuren dus, heeft warmtestraling dus niets te maken. De kleur van een object is dus niet van invloed op de hoeveelheid warmte die het opneemt of weerkaatst. Hoe zou je anders verklaren dat in de warmste delen van de wereld mensen de donkerste huidkleur hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleur heeft wel te maken met weerkaatsing / absorptie van straling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leg uit? Ik hoop voor de bewoners van tropisch Afrika dat je ongelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker heeft de kleur te maken met weerkaatsing en absorptie. Dan gaan we terug naar het natuurkundig gedeelte.
Het staat allemaal in de link.
even een leuk testje voor je thuis. probeer maar een wit papiertje te laten branden met een vergrootglas en de zon. dit duurt ongeveer 30 seconden. kleur het papier dan zwart en probeer het nog een keer. dan duurt het ongeveer 1 sec.
Dit komt doordat zwart alle lichten absorbeert en weerkaatst bijna niks. waarbij wit bijna alles weerkaatst. http://nl.wikipedia.org/wiki/Absorptie_%28natuurkunde%29
burgos
8 jaar geleden
Nou, ik vind het een vernuftige vraag.+++
tinus1969
8 jaar geleden
-Donkere kleuren nemen niet alleen meer warmte op, maar stralen het ook beter uit
-Donkere kleuren zijn makkelijker schoon te houden
-@MaartenVerrips; de huidskleur van mensen in Afrika is bescherming tegen mutagene UV straling, niet tegen warmtestraling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinus, dat weet ik maar ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke eigenschap zich ontwikkelt als die gepaard gaat met oververhitting door extra donkere kleur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de ene eigenschap zwaarder weegt dan de andere is dat geen probleem. Je doet trouwens iets heel vreemds. Het gaat om de waarheid, die is kleur maakt ontzettend uit voor warmte opname. Dacht dat algemeen bekend was, de reden dat bijvoorbeeld campers/kampeerwagens veelal wit zijn. Dat jij het je niet voor kan stellen is ondergeschikt aan de zaak, en een zwak argument. Vind het echt heel bijzonder dat je dat niet weet, iedereen weet dat toch? http://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=3873
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips -dan weegt het nadeel van extra opwarming op tegen het voordeel van UV-bescherming. Overigens is opwarming door directe zonnestraling idd een beperkt effect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanuit mijn vakgebied het volgende.
Een zwemvijver gemaakt van helder blauw folie, is in de zomer bij veel zon, ongeveer 4 graden kouder dan een zwemvijver met zwart folie.
Tevens wordt zwart vijverfolie in de zon boven water tot wel 70 graden warm/ heet.
Wit folie 25 tot 30 graden lager!

Antwoorden (1)

Dakpannen werden vroeger gemaakt van rivierklei, daar zit ijzeroxide in.
En als je dat bakt geeft dat een rode kleur. Dat kan je er ook uithalen, dan worden de pannen zwart / donker. Maar dat eruit halen kost natuurlijk geld. Donkere pannen waren dus een vorm van laten zien hoe rijk je was.

En aangezien we aan tradities hechten, doen we soms dingen waarvan we de oorsprong zelfs niet meer weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hahaha zo leuk verwoord!