Maakt het voor de grote van de schokgolfknal uit met welke snelheid je deze passeert?

Stel je snelheid loopt heel snel op, gaat de knal dan harder dan wanneer je een langzamere acceleratie hebt?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee.

Hoe vlotter je sneller gaat vliegen, des te vlugger wordt de kegel, waar het geluid als een schokgolf wordt waargenomen, puntiger van vorm.
Tijdens het vliegen met precies de geluidssnelheid is de kegel nog een plat “schot” dat rondom het vliegtuig meebeweegt (een schot dat haaks op de vliegrichting staat), en pas wanneer het echt sneller gaat ontstaat de kegelvorm, doordat de schokgolf van het ‘achterstallige’ geluid het vliegtuig niet meer bij kan houden.

Verder verwijs ik naar mijn antwoord op je andere vraag http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/563489/hoor-vliegtuig-geluidsbarriere-heen-gaat (en naar de behandeling van hetzelfde onderwerp vier jaar geleden).
Bordensteker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een schokgolf geeft een verplaatsing aan in lucht, water, ofwel medium.
Lucht en water zal het meest voorkomend zijn.

Als je zelf met een bepaalde snelheid reist, zal er een bepaalde snelheid zijn waarmee je wordt ingehaald. Ik vergelijk het maar even met water, want dat kan ik gemakkelijk visualiseren.

Als ik in de branding stil sta en er komt een grote golf, komt die hard aan.
Als ik een golf zie aankomen en ik spring vlak voor de golf uit, is de impact een stuk minder.

Dus ja, het maakt uit. Als je met de golf mee beweegt, komt de schokgolf minder hard aan. Dit geldt ook voor lucht.

Er is wel een maar.
Een schokgolf heeft ook andere effecten. Drukverschillen (vlak achter het golffront) en er kan flink wat turbulentie ontstaan achter het golffront. Daar moet je nog steeds mee dealen als je een schokgolf tegenkomt.
Daarbij kan een schokgolf ook flink wat schade veroorzaken aan omliggende dingen en hoe goed kan je daar tegen? (je springt mee met een schokgolf, maar die stenen muur die zojuist kapot ging, komt nog wel op je dak of tegen je hoofd omdat er bakstenen "meewaaien").
Thecis