Valt de lichtsnelheid te verklaren?

De lichtsnelheid bedraagt zo'n 300.000km/s, maar is een oorzaak daarvoor te achterhalen. Valt het bijv. te destilleren uit de deeltjes waaruit hij 'voortkomt'. Aan de basis bijv. liggen de ladingen van protonen en elektronen. Stel dat hun lading iets anders zou zijn zou dat van invloed zijn op de lichtsnelheid?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk niet dat er iemand is die je zal kunnen vertellen waarom dit de lichtsnelheid is of waarom het licht niet sneller of trager gaat.
De lichtsnelheid is een van de "universele constantes" van de fysica. Dat wil zeggen dat de constante voorkomt in de basiswetten van de natuurkunde (bijvoorbeeld in het standaardmodel dat de beweging van de elementaire deeltjes zoals elektronen en quarks beschrijft). De juiste waarde van de lichtsnelheid is gevonden en bevestigd in een groot aantal experimenten.

Deze vraag werd beantwoord door:
Prof. dr. Philippe Tassin
Professor toegepaste natuurkunde
Erna55
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

in vacuum Natuurkunde gaat niet over waarom dus zal op fundsmenteel niveau niet snel een verklaring geven waafom iets is zoals het is, wel hoe iets werkt.

Dat gezegd hebbende is de lichtsndlheid direct af te leiden uit de wetten van Maxwell. De enige deeltjes die die snelheid hebben zijn deeltjes met rustmassa nul omdat deeltjes met een massa oneidig veel energie nodig hebben om de lichtsnelheid te bereiken. Dit volgt direct uit de relativiteits theorie.